Vilse bland miljontals Panamapapper

För ungefär ett år sedan kontaktade en okänd källa den tyska grävande journalisten Bastian Obermayer. Det var början på Panamaläckan, den största informationsläckan någonsin.

Vanligtvis är det han som ställer frågorna och skriver artiklarna. Men i samband med panamaläckan blev Bastian Obermayer själv superstjärnan som får ge intervjuer och stå framför kamerorna.

– De flesta journalisterna ställer exakt samma frågor som jag själv skulle ställa. Uppmärksamheten känns bra men också väldigt konstig. Under nästan ett år var det bara jag och min kollega Frederik Obermaier i ett isolerat rum och så plötsligt finns det en massa folk som vill tala med mig, säger Obermayer.

Jobb för en datajournalist

Den tyska dagstidningen Süddeutsche Zeitung, där Obermayer jobbar, hade ingen datajournalist då läckan inträffade. Obermayer och hans kollega Frederik Obermaier är båda erfarna journalister som tidigare jobbat med läckta dokument. Men den här läckan var en annan femma.

– Vi var alldeles vilse med all information och visste helt enkelt inte hur vi skulle handskas med den. Vi skaffade en dator som kostade 17 000 euro men hade ingen nytta av den.

Duon inledde ett samarbete med datajournalisten Vanessa Wormer.

– Vanessa är fantastisk. Tack vare hennes insatser började projektet framskrida. Vi kunde inte ha gjort allt detta utan henne.

Wormer strukturerade dokumenten och bearbetade dem så att de blev lättare att hantera. Hon kunde också berätta för Obermayer och Obermaier på vilka sätt de kunde utnyttja det massiva materialet.

Endast en bråkdel av materialet var relevant för en tysk publik och därför valde de tre journalisterna att dela med sig läckan med en internationell grupp av grävande reportrar.

– Vi kunde inte ens tänka oss att detta kunde bli det följande stora projektet för det internationella journalistnätverket International Consortium of Investigative Journalists. Vi kontaktade inte nätverket för att få hjälp av 400 journalister, utan för att de kunde avslöja all den viktiga informationen som inte berörde Tyskland.

Förstörd dator

Projektet har stundvis varit utmattande och skrämmande.

– Emellanåt kändes det svårt, framför allt med tanke på personlig säkerhet och källskydd. Varje inblandad person är en potentiell risk som kan äventyra hela projektet.

Trots alla påfrestningar är Obermayer nöjd över att han gav sig in på läckan.

– Vi är väldigt stolta över alla artiklar som skrivits på basis av dokumenten, till exempel fallet med Nordea.

Obermayer har lärt sig en massa om datahantering, lagring och kryptering under projektet.

– Vi visste hur man krypterar saker från tidigare, men under projektet lärde vi oss att kryptera hela mappar, hårddiskar och datorer. Precis allting som jag har på min dator är krypterat – eller var krypterat. Jag förstörde min dator med avsikt för några veckor sedan.

Journalisten Bastian Obermayer berättade om sitt arbete med Panamapapperen under den gemensamma konferensen för datajournalistik NODA16 och grävande journalistik Tutki! som hölls vid Helsingfors universitet 22-23 april 2016. #noda16 #tutki16