Ett fotografi med mobilen berättar hur mogen en avokado är och en mätare utan nål kan mäta ditt blodsocker – 12 innovationer presenteras på Slush

Helsingfors universitet presenterar 12 vetenskapsbaserade innovationer i olika skeden av kommersialisering på Slush Helsinki.

En av innovationerna som universitetet presenterar på Slush är en metod som möjliggör att en vanlig smarttelefon kan registrera ljusets spektrum mer exakt. Med hjälp av detta kan man ta reda på om ett läkemedel är en förfalskning, om en avokado är mogen att ätas eller en hurdan äppelskörd man kan vänta sig.

– De hyperspektrala kameror som finns på marknaden just nu är mycket dyra. Applikationen vi har utvecklat baserar sig på artificiell intelligens och gör tekniken tillgänglig för alla till ett förmånligt pris, säger biträdande professor Arto Klami.

GlucoModicum har utvecklat en blodsockermätare som är i samma storlek som en smartklocka och kan mäta glukoshalten ur vävnadsvätskan utan nålstick. En industriell prototyp är redan färdig och kommer att lanseras på marknaden om cirka 2–3 år. Mätaren kunde vara till nytta för 450 miljoner diabetiker och de 1,9 miljarder människor som tillhör riskgruppen för diabetes. Samma teknologi kunde också användas för flera andra mätningar inom hälso- och sjukvården.

Flera stora organisationer och företag samlar in mycket data om sina kunder, men kan dra bara begränsad nytta av dessa data på grund av till exempel GDPR och annan dataskyddslagstiftning. En applikation som utvecklats av VEIL.AI processar informationen så att materialets värde bibehålls men inga enskilda individer kan identifieras på basis av det. Då kan känslig information användas till exempel för maskininlärning, olika kommersiella applikationer samt forsknings- och utvecklingsprojekt.

Läs mer om andra innovationer universitetet presenterar på Slush

Diskussioner om vetenskap och innovation på Slush-avdelningen

På Helsingfors universitets Slush-avdelning (6.D1) diskuteras vetenskap och innovationer på scen båda dagarna kl. 11–15.30. Avdelningens exakta program publiceras på HIS webbsidor den 20. november.

Sidoevenemanget Unicorner sammanför beslutsfattare och investerare för att diskutera vetenskapsinnovationernas betydelse

Helsingfors universitet ordnar för första gången ett officiellt sidoevenemang till Slush, Unicorner, torsdagen den 21 november i Tankehörnan. Huvudtalare på Unicorner är Rebeca Hwang, grundare och VD för Kalei Ventures. Hwang har bland annat investerat i företag där kvinnors beslutsfattande och inköp är nödvändiga för tillväxten.

I paneldiskussionen diskuteras hur beslutsfattare, investerare och universitet kan göra det lättare för vetenskapsbaserade innovationer att utvecklas till framgångsrika företag. Utöver Rebeca Hwang deltar näringsminister Katri Kulmuni, professor Edward Haeggström som är vd för Nanoform Finland Oy, och Venture Partner Patrick Ennis Madrona från Venture Group.

Evenemanget är riktat till investerare, beslutsfattare och andra som är intresserade av hur forskningsbaserade innovationer kan kommersialiseras.

Y Science ger Slush en dos livsvetenskaper

Också i år lyfter Helsingfors universitet, universitetets institut för livsvetenskaper (HiLIFE) och Slush fram vetenskapsbaserade innovationer, deras genomslagskraft och betydelsen av forskningskommersialisering på evenemanget Y Science. Y Science ordnas i år för tredje gången och är ett officiellt tilläggsevenemang till Slush. På programmet står även en pitchingtävling för startup-företag inom området life science.

Evenemanget är i synnerhet riktat till forskare, tillväxtföretagare och investerare och ordnas i Mässcentrum den 22 november kl. 9–12. Evenemanget är gratis, men för att komma in måste man registrera sig på adressen www.y-science.org.

Helsinki Innovation Services hjälper forskare kommersialisera sina uppfinningar

Bolaget Helsinki Innovation Services Ltd (HIS), som ägs av Helsingfors universitet är en expert på kommersialisering och för samman forskarna och företagsvärlden för att främja att innovationer kan tas i bruk i samhället.

– HIS hjälper forskare kommersialisera sina innovationer. I praktiken betyder det att skydda och licensera uppfinningarna, grunda spinout-företag och finna lämpliga nyckelpersoner för spinout-team. För investerare är forskningsbaserade innovationer unika möjligheter för deep tech-investering, säger Jari Strandman, vd för HIS.

Mer information:

Helsinki Innovation Services Ltd: Jari Strandman, +358 40 700 6968, jari.strandman@helsinki.fi

Kontaktuppgifterna för innovationerna

Välkommen till universitetets Slush-avdelning!

Kom och bekanta dig med innovationer och forskarna bakom dem på Helsingfors universitets avdelning 6D.1.

Läs om de 12 innovationerna som presenteras på Slush

Diskussioner om vetenskap och innovation

Unicorner

Unicorner sammanför beslutsfattare och investerare i Tankehörnan den 21 november för att diskutera hur olika aktörer kan göra det lättare för forskningsbaserade innovationer att utvecklas till framgångsrika företag. Unicorner är ett av Slush officiella sidoevenemang.

Y Science

Y Science ger Slush en dos livsvetenskaper. Y Science är ett av Slush officiella sidoevenemang.

Mer information

Kontaktuppgifterna för innovationerna