14 000 euro har donerats till Helsingfors universitets Ukrainainsamling

Över hundra personer har donerat pengar till Ukrainainsamlingen till förmån för ukrainska studenter och forskare som kommit till Finland. Alumnen Tomas Sjöblom är en av dem som deltagit i insamlingen. Sjöblom säger att Ukrainainsamlingen visade universitetssamfundets styrka inför en gemensam sak.

Helsingfors universitet inledde Ukrainainsamlingen i mars för att stödja studenter och forskare som måste fly på grund av Rysslands anfall. När insamlingen hade pågått i ett dygn hade redan 9 000 euro donerats. Senare växte summan till 14 000 euro.

Alumnen Tomas Sjöblom berättar varför han beslutade donera 10 euro till insamlingen.

– I likhet med många andra ville jag hjälpa till på något sätt. Jag hade tidigare donerat pengar till UNICEF:s insamling för Ukraina, men jag kände att något mer borde göras. Eftersom jag är alumn från universitetet har universitetsvärlden stor betydelse för mig. Jag tänkte att om jag kan bidra till att hjälpa en student eller forskare som har det svårt, så borde jag göra det!

– Att avstå från ett par öl är lätt om jag vet att pengarna går till någon som verkligen behöver dem.

Med stöd av Helsingfors universitets vänner, alumner, partner, studenter och forskare har man redan kunnat dela ut 19 stipendier till ukrainska studenter som genomför fristående studier vid Statsvetenskapliga fakulteten.

Mer stöd behövs

Fler studenter från Ukraina har anlänt till Finland sedan stipendierna delades ut. Än vet vi inte hur många till det är som vill komma till universitetet för att genomföra fristående studier. Universitetet vill också bredda stödet till forskare som flyr kriget, och arbetet för fortsatt stöd pågår.

Därför bjuder vi in alla i universitetssamfundet att delta en gång till i insamlingen. När du donerar pengar till Ukrainainsamlingen är du med och stöder studenter och forskare som flytt från Ukraina och som vill fortsätta sina studier eller sin forskning vid Helsingfors universitet.

Läs mer om Ukrainainsamlingen här.

Tomas Sjöblom tycker att Urainainsamlingens flygande start och fina resultat vittnar om universitetssamfundets styrka och hjälpvilja.

– Potentialen hos vår gemenskap är enorm när man tänker på att 100 personer donerade 14 000 euro. Alumnerna är tiotusentals och på det tillkommer ännu universitetets personal. Vi kan påverka enskilda människors liv ännu mer om vi förenar våra krafter!

Donera idag

På Helsingfors universitets vägnar vill vi tacka hela universitetssamfundet som medverkat i Ukrainainsamlingen. Vartenda bidrag har varit till hjälp för studenterna, och universitetets ledning är genuint imponerad av insamlingens positiva mottagande i universitetssamfundet.

Bidra till Helsingfors universitets Ukrainainsamling

Genom att donera till universitetets Ukrainainsamling hjälper du oss att stöda studenter och forskare som flyr kriget i Ukraina och som vill fortsätta sina studier och arbete vid Helsingfors universitet.