Rasism är vanlig i skolorna men upplevs som svårt att åtgärda

En ny studie visar att det finns rasism i finländska skolor. Den är inbäddad i skolstrukturerna, och skolans personal saknar ofta resurser och praktiska kunskaper om hur de kan bekämpa den.

Rasism förekommer allmänt och i flera former i skolvardagen. Det här framgick när professor Gunilla Holm och hennes team studerade hur rasism visar sig i grundskolor och vilka åtgärder som vidtogs för att bekämpa rasismen.

Enligt Holm visar studien att alla i skolorna måste befatta sig med rasism på ett eller annat sätt.

– Rasism förekommer allmänt i olika former i alla skolor, oavsett vilka samhällsklasser, undervisningsspråk eller typer av rasifiering det handlar om. Det är ett faktum att rasism i grunden formar skollivet och skolornas verksamhetskultur. 

Studien visar att rasism är inbyggd i formella strukturer, såsom undervisningsmaterial, men även i växelverkan mellan människor, såväl mellan personal och elever som mellan eleverna och mellan de anställda. Rasism förekommer även i digitala miljöer i klassrum och skolor. 

– Rasism kan visa sig till exempel som rasistiska skämt, rasistiska påhopp (såsom n-ordet), nazistiska uttryck och gester eller som brist på ingripande eller nedtoning av rasism från lärarnas eller skolledningens sida. Bristen på ingripande avskräcker eleverna från att berätta om rasism och undergräver deras förtroende för skolan och deras välbefinnande, säger Holm.

Studien bygger på data från intervjuer med elever och skolpersonal och på deltagande observationer i sex finsk- och svenskspråkiga grundskolor. Forskarna analyserade även hur rasism diskuteras i internationella, nationella och lokala utbildningsdokument.

Tydliga riktlinjer behövs 

Studien visar även att skolpersonalen ofta uppgav att de saknar resurser, praktiskt kunnande och tid att vidta kraftfulla åtgärder mot rasism. 

– Anställda som arbetar för att bekämpa rasism och för en antirasistisk pedagogik och arbetskultur arbetar ofta ensamma, utan stöd från andra.

Många av lärarna uttryckte ett behov av tydliga riktlinjer och institutionella strategier för att hantera rasism. 

– Den nuvarande korta utbildningen i antirasism, som riktar sig till skolans personal, behövs men måste utvecklas till en kontinuerlig, integrerad process som omfattar fortbildning och stöd, betonar Holm 

Forskarna drog slutsatsen att nuvarande riktlinjer inom utbildning inte i tillräcklig utsträckning tar itu med olika former av rasism och de ger inte tydliga riktlinjer för hur antirasism kan främjas i skolor. Planer för likabehandling är ofta underutnyttjade och är sällan praktiska verktyg för arbetet mot rasism.

Ett annat problem är att den nationella läroplanen inte framställer rasism som ett komplext samhälleligt, politiskt, kulturellt och historiskt fenomen. Om vi inte uttryckligen erkänner rasismens politiska dimensioner saknar skolorna de verktyg som behövs på de konceptuella och praktiska nivåerna för att systematiskt verka antirasistiskt.

Strukturellt samhällsproblem

Enligt Holm har rasism varit ett ihållande problem i de finländska skolorna, ett problem som inte angripits i tillräcklig utsträckning. Även om förekomsten av rasism har lyfts fram av lärare, personal, elever, föräldrar och vårdnadshavare i många informella skildringar saknas systematisk och djupgående forskning för att förstå hur rasismen fungerar i skolorna. 

– Omfattande data från vår studie, som ofta har saknats i tidigare studier, gav oss en bättre insikt i hur rasism kommer till uttryck i interaktioner och strukturer i vardagen. Eftersom den nationella läroplanen inte uttryckligen tar upp rasism, tillåts den i praktiken att pågå. Det är därför mycket viktigt att granska vilken beredskap skolorna har (eller saknar) när det gäller att känna igen och på ett meningsfullt sätt agera mot rasism.

Tidigare har man främst betraktat rasism i skolor som något som förekommer mellan elever, sällan som något institutionellt eller strukturellt. Holm hoppas att resultaten från studien kan öka förståelsen av hur rasism går till i skolor och av att åtgärder på ett brett plan behövs för att lösa problemet. 

– Vår studie visar att rasism förekommer över hela utbildningssystemet och är nära kopplat till samhället som helhet. Det som pågår i skolorna återspeglar mer omfattande samhälleliga problem, och ojämlikheter i samhället påverkar elevernas erfarenheter i skolan.