I juni 2023 blev den svenska mediejätten Bonnier News majoritetsägare i KSF Media. Ett drygt halvår senare köpte Bonnier News österbottniska HSS Media och blev därmed ägare av sex finlandssvenska dagstidningar.
I en färsk studie vid Svenska social- och kommunalhögskolan har ett forskarteam från olika universitet analyserat de initiala effekterna på organisationen, affärsmodellerna, de redaktionella processerna samt publikens reaktioner på det nya ägarskapet.
– Det här är en vändpunkt i Finlands mediehistoria, som kan komma att vara avgörande för de finlandssvenska tidningarna. Därför är det viktigt att analysera och dokumentera de olika skedena i processen, säger projektledaren Jenny Stenberg-Sirén som är universitetslektor i journalistik vid Svenska social- och kommunalhögskolan.
Publikens reaktioner på Bonniers News köp av tidningarna analyserades via en enkät som besvarades av cirka 2 500 finlandssvenskar. Sju av tio tror att fler tidningar kommer att bli enbart digitala, och nästan lika många oroar sig för att finlandssvenska tidningar kommer att läggas ned efter ägarbytet. Å andra sidan ser ungefär två tredjedelar att den nya ägaren kan skapa bättre förutsättningar för de finlandssvenska tidningarna att vara konkurrenskraftiga i framtiden.
– Det är intressant att oro och framtidstro går hand i hand på det här viset. Man ser att publiken är medveten om de utmaningar som finns i mediebranschen. Men enkäten genomfördes i oktober 2024, då effekterna av köpet inte ännu syntes i innehållet i någon större grad. Det ska bli spännande att se vilka åsikter som kommer fram i den uppföljande enkät vi nu planerar, säger Klas Backholm, äldre universitetslektor vid Åbo Akademi, som ansvarar för publikanalysen i projektet.
Nöjda redaktioner och missnöjd administration
För studien har även nyckelpersoner på chefsnivå i de berörda organisationerna intervjuats om integrationen av de finlandssvenska tidningarna till Bonnier News. Den redaktionella ledningen uppger sig vara mestadels nöjd med att numera höra till samma bolag som exempelvis Dagens Nyheter och Expressen. Utbytet av kunskap och erfarenheter uppges ha haft en positiv inverkan på de finlandssvenska redaktionerna. Däremot uppger den administrativa ledningen att integrationen till Bonniers system och organisation har varit smärtsam.
– Det handlar om helt olika erfarenheter av vad som sker när det stora möter det lilla. Redaktionerna har dragit nytta av att höra till ett större journalistiskt sammanhang, medan täta omställningsförhandlingar, uppsägningar och tekniska system skapade för sverigesvenska förhållanden har lett till missnöje i den administrativa ledningen, säger doktoranden och mediekonsulten Jens Berg som analyserat intervjuerna i projektet.
Via intervjuer har forskningsprojektet också analyserat de tidigare ägarnas orsaker till försäljningen och Bonnier News motiv till köpet. Det handlar om att få skalfördelar genom att förenhetliga system och processer, medan det journalistiska beslutsfattandet hålls kvar på de enskilda tidningarna.
– Det är otroligt viktigt att den nya ägaren målmedvetet fokuserar på journalistiken. Både i Sverige och i Norge ser vi en stark satsning på kvalitetsjournalistik som läsarna är beredda att betala för, säger Carl-Gustav Lindén som är professor vid Universitetet i Bergen.
Studien Strategic media ownership across borders – Insights from case Bonnier News in Finland har finansierats av Media-alan tutkimussäätiö och Konstsamfundet. Forskningsprojektet fortsätter under 2025 med finansiering av Svenska kulturfonden och ska då analysera innehållsliga förändringar i tidningarna efter köpet.
För mera information:
Projektledare Jenny Stenberg-Sirén
jenny.stenberg-siren@helsinki.fi
050-5661817