Amanda Sundell tror på ett renare Östersjön

För några år sedan grundade statsvetaren och alumnen Amanda Sundell det samhälleliga företaget DROPP vars hela vinst skänks till förmån för Östersjön.

– Jag har alltid brytt mig mycket om skärgården och havsmiljön i Östersjön. Det känns paradoxalt att ett land som Finland där kunskapsnivån och intresset är högt samtidigt har världens mest nedsmutsade hav, säger Amanda Sundell.

Även om många vill bidra i arbetet för ett friskare Östersjön är tröskeln för att gå från ord till handling ofta hög konstaterar Sundell. Det är där det samhälleliga företaget DROPP, som Sundell grundade 2014, kommer in i bilden.

– Jag ville förvandla det passiva intresset till konkreta handlingar. Jag tänkte att man kunde lansera en produkt där du genom att köpa den bidrar till något viktigt.

DROPP säljer återanvändbara vattenflaskor och källvatten på flaska och i dag har företaget över 400 återförsäljare i landet. Bland återförsäljarna finns nationella kedjor och mindre butiker och caféer som värnar om att kunna erbjuda sina kunder hållbara alternativ.

Tanken är inte att uppmuntra människor att köpa mer vattenflaskor, utan det handlar om att byta ut flaskan de annars tänkt köpa mot ett bättre alternativ.

–  Många finländare har en stark koppling till naturen. Skärgården och den finska kusten är mina själslandskap. De ger mig väldigt mycket och därför tycker jag det är så viktigt att jobba för att vår miljö ska må bra.

Stort intresse för rättvisa och miljö

Sundell har alltid haft ett stort intresse för samhälleliga frågor och brunnit för rättvisa och miljö. Det var också det som gjorde att hon började studera på statsvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet.

– Statsvetenskapen gav mig möjlighet att tänka i stora sammanhang och utveckla mig själv på många olika plan.

– Jag uppskattade att man fick läsa och lära sig mycket och sedan bestämma sig för vad man skulle göra. Kombinationen av självständighet, frihet och ansvar var en hälsosam upplevelse för mig.

Efter att Sundell tog sin kandidatexamen vid Helsingfors universitet år 2008 fortsatte hon sina studier i London.

– Det var självklart att jag ville åka utomlands. I stället för att åka på utbyte ville jag göra en examen utomlands, säger Sundell.

Stödja viktiga initiativ

Efter studierna gjorde Sundell praktik och arbetade på en rad olika organisationer i London, Bryssel och på FN i Makedonien. Genom de erfarenheterna insåg hon framförallt hur tuff konkurrensen om finansiering och biståndsmedel för miljöarbete är.

– Målet med DROPP är därför att generera så mycket pengar som möjligt för att stödja projekt och initiativ som är viktiga. Genom vår företagsmodell kan man frigöra tid för organisationerna att ägna sig åt sina uppdrag i stället för att konkurrera med andra organisationer om begränsade medel.

I fjol donerade DROPP 100 000 euro till Baltic Sea Action Group och till Tvärminne zoologiska station vid Helsingfors universitet.

Framtida miljöprojekt

Sundell bor i dag halva tiden i Helsingfors och resten av tiden på en ekologisk gård utanför Ekenäs. Hon sitter också i styrelsen för DROPP som har högt uppsatta mål och siktar på att i framtiden kunna erbjuda nya produkter och tjänster.

– Vi tänker mycket på hur vi kan komma bort från förpackningar och plast. Målet är att öka donationen och att generera så mycket medel som möjligt för vårt ändamål.

Samtidigt funderar Sundell också på vad hennes nästa projekt kommer att bli.

– Det som möjligen går som en röd tråd i de olika grejer jag gjort är att man alltid kan finna ett sätt att påverka på varje ställe man är. Jag vet inte vad mitt nästa projekt blir men det kommer nog kretsa kring miljöfrågor. Det är ett så starkt tema för mig.