Sommarens rundvandringar startade

Varför finns det ett rum som kallas kapell i Athena? Och varför heter statsvetenskapligas klubblokal Kuppala? Svaren kan man höra på sommarens konsthistoriska rundvandringar. Årets nyhet är en rundtur i Kajsahuset.

Konsthistoriestuderandena visar också i sommar universitetets byggnader och dolda skatter för intresserade. En timme långa konsthistoriska rundvandringar ordnas på alla campus, sammanlagt cirka sextio guidningar med elva guider. Rundvandringarna är gratis.

Hanna Hannus som studerar konsthistoria och koordinerar sommarens rundvandringar berättar att de blir fler varje år.

– Årets nyhet presenterar den nyaste arkitekturen på Centrumcampus med Kajsahuset och eventuellt Social- och kommunalhögskolan. Guiderna berättar inte bara om husens historia och arkitektur, utan också om vilken stil och tid de representerar.

Rundvandringar för nya studerande

De första konsthistoriska rundvandringarna ordnas i mitten av juni och de fortsätter sedan hela sommaren och en bit in på hösten.

– Vi har fler rundvandringar än tidigare i slutet av augusti och början av september. Målet är att locka alla som är nya vid universitetet på rundvandringarna så att de kan bekanta sig med universitetet, säger Hanna Hannus.

Rundvandringarna ordnas huvudsakligen på eftermiddagen. Utöver på finska hålls tre rundvandringar på svenska och en på engelska på Centrumcampus. Det är också möjligt att beställa rundvandringar för grupper mot en liten avgift.

Se universitetet med nya ögon

Vad ger den en timme långa rundvandringen deltagare som är knutna till universitetet? Hanna Hannus kan lova nya perspektiv på välbekanta miljöer.

– Universitetets lokaler berättar mycket om samhället och hur man uppfattade universitetet under olika tider. Guiderna kan berätta både om arkitekturen och byggnadernas i historia i ett vidare perspektiv. Rundvandringarna erbjuder en möjlighet att komma in i lokaler som man annars inte skulle besöka. Vi rekommenderar också att man deltar i rundvandringar på andra campus, säger Hannus.

På Centrumcampus rundvandringar får man svar på frågorna ovan.