Den nordiska kemiolympiaden arrangeras vid Helsingfors universitet den 18–21.7.2019

Helsingfors universitet står i år värd för de nordiska ländernas gemensamma kemiolympiad. Tävlingen, som i år ordnas för fjärde gången, lockar de mest framstående unga kemisterna från Sverige, Norge, Danmark och Island samt Finland.

Det finländska laget med fyra medlemmar består av studenterna  Ville Kukkola från Kajana, Altti Mäkelä från Raumo, Heikki Simojoki från Tusby och Jasu Vehtari från Esbo. Som tränare och mentor för laget står universitetslärare Kjell Knapas från Helsingfors universitet.

Fosforescerande material för eurosedlar blandades på träningslägret

De ungdomar som klarade sig bäst i uttagningen organiserad av MAOL (Riksförbundet för lärare i matematiska ämnen) har under vintern och våren 2019 deltagit i träningsläger på avdelningen för kemi vid Helsingfors universitet, och utfört uppgifter i kemi självständigt.

Laget fick sina sista tips inför olympiaden under det tredje träningslägret i slutet av juni. Lägret inleddes med en teoriföreläsning på förmiddagen. Sedan klädde ungdomarna sig i sina vita labbrockar och skyddsglasögon och började med det praktiska arbetet. Knapas delade ut instruktioner och hjälpte dem på traven. Den första uppgiften hade skickats av de internationella tävlingsarrangörerna på förhand och handlade om lantanoidsyntes. Den resulterade i europium- och terbiumkomplexer, som används som fluorescerande material i eurosedlar.

– Även om olympiaden är ämnad för gymnasister eller nya studenter, räcker det inte med gymnasiets kurser i kemi för att klara sig bra. Därför erbjuder avdelningen för kemi vid Helsingfors universitet övning för deltagarna, säger Knapas.

Eftersom han själv har deltagit i olympiaden och lotsat framgångsrika lag i flera år kan Knapas också ge praktiska tips för själva tävlingen. Enligt instruktionerna består tävlingen av ett laboratoriearbete och en teoridel.

Finlands lag siktar också på att delta i den internationella olympiaden i slutet av juli, som i år arrangeras i Paris 21–30.7.2019.

Mer information:

Universitetslärare Kjell Knapas, kjell.knapas@helsinki.fi, tel. +358 504485713

Länkar:

18–21.7.2019 Den nordiska kemiolympiaden, 4th Nordic Chemistry Olympiad / @NChO_2019.

51st International Chemistry Olympiads in Paris 21–30.7.2019 #IChO2019.