Nobelpristagaren Bengt Holmström är alumn från Helsingfors universitet

Årets Nobelpristagare i ekonomi nationalekonomen Bengt Holmström har studerat matematik vid Helsingfors universitet.

Finländaren Bengt Holmström får Nobelpriset i ekonomi 2016 för sin forskning om kontraktsteori. Han delar priset med Oliver Hart från USA.

Holmström är professor i ekonomi vid Massachusetts Institute of Technology (MIT). Han tog kandidatexamen i naturvetenskaper med matematik som huvudämne vid Helsingfors universitet 1972. Holmströms biämnen var fysik, teoretisk fysik och statistik.

Alumnföreningen vid Helsingfors universitet utsåg Bengt Holmström till Årets alumn 2010.

I samband med utnämningen sade Holmström att alumnskapet för honom innebär tacksamhet för den inspirerande undervisning som på ett avgörande sätt har påverkat hans val i livet.

Alumnföreningen vid Helsingfors universitet utser årligen en person till Årets alumn som med sin verksamhet och genom sitt exempel har främjat den akademiska utbildningens anseende inom sitt eget område.

Kuva: Aalto-yliopisto