Helsingfors universitet deltar för första gången i Prideparaden

Helsingfors universitet deltar i Prideveckan eftersom jämlikhet är en del av universitetets värdegrund, berättar prorektor Tom Böhling.

I år deltar Helsingfors universitet för första gången officiellt i Helsingfors Prideparaden. Helsingfors Pride som ordnas 29.6. är ett lhbtiq-kultur- och människorättsevenemang.

- Helsingfors universitet står för jämställdhet eller jämlikhet på alla nivåer. Genom att delta i Pride visar vi både vår personal och våra studerande och utåt i samhället att universitetet står för sina värderingar, berättar prorektor Tom Böhling.

Alla som känner sig tillhöra universitetsgemenskapen är välkomna att marschera tillsammans med Helsingfors universitet. Prorektor Böhling välkomnar personal, studerande och alumner med i Pride festligheterna.

- Jag har inte själv deltagit i paraden tidigare och ser fram emot den glada Pride-stämningen. Fastän jag deltar i egenskap av prorektor, deltar jag också för att det för mig personligen känns viktigt att vara en del av ett evenemang som lyfter fram allvarliga och viktiga ämnen genom positivitet och glädje.

Helsingfors universitet har redan under flera år haft ett omfattande jämställdhets- och jämlikhetsprogram som tangerar universitetets egna verksamhet. Därtill har universitetet också tidigare deltagit i Pride. Under tidigare år har till exempel Pride-flaggan hissats på universitetscampusen och universitetsbiblioteket har stått som värd för ett Pride-evenemang.

Prideveckan på Helsing­fors uni­versitet

Prideveckan firas 24.-30.6. Veckan som är fullspäckad med program kulminerar i paraden som går genom Helsingfors centrum.

I Tankehörnan ordnas 27.6. (kl. 15-16:30) evenemanget "Vindar av förändring - polyfoni". På programmet står bl.a. tal av president Tarja Halonen och prorektor Tom Böhling samt en paneldiskussion. Frivilliga anmälningar tas emot via E-lomake.

I Kajsahuset kan man ta del av en bokutställning som presenterar HLBTIQ temat material från Helsingfors universitets biblioteks samlingar. Utställningen visas från början av Helsingfors Pride veckan 24 juni till 5 juli i Kajsahusets Handledningshörnan som ligger på 3: e våningen. är kön och sexuell mångfald och 50-årsdagen av Pride-rörelsen. Prideparaden är öppen för alla. Man kan anmäla sig (frivilligt) till Helsingfors universitets block i paraden via E-lomake. Genom att anmäla sig får man en t-skjorta.

Under Prideveckan ordnas Prideflaggning på alla universitetets campus.