Kluster för insekter som livsmedel växer fram i Finland

Snart kommer det att bli tillåtet att sälja insekter som föda, tror företagaren Santtu Vekkeli. Han är en av talarna på evenemanget Vox, som har mat som tema. Frankrike dominerar när det gäller insekter, men det händer också mycket i Vekkelis laboratorium.

Att odla insekter som människoföda är en ypperlig lösning om man vill att jordens snart tio miljarder människor ska ha tillgång till proteiner, och om man samtidigt måste minska utsläppen av växthusgaser.

Näringsrevolutionen bromsas upp av att EU:s bestämmelser förbjuder försäljning av insekter som föda. Insekthajpen skapar dock ökat tryck på en reform av bestämmelserna. I slutet av detta år väntas därför riktlinjer från EU om hur man ska odla insekter så att slutprodukten kan säljas som livsmedel.

Nederländerna, Belgien och Storbritannien tolkar direktiven friare och har redan tjuvstartat. De släppte kommersialiseringen fri för över ett år sedan.

– Ett starkt insektkluster är under utveckling också i Finland, där olika företag koncentrerar sig på olika delar av processen, berättar företagaren Santtu Vekkeli från Pohjolan hyönteistalous Oy.

– Vi är främst i Norden inom insektbranschen och förhoppningsvis behåller vi vår position.

Uppstartsfinansiering från Asien, en källare i Kouvola

Vekkeli, som har studerat livsmedelsvetenskap i Vik och senare vid Cornell University och National University of Singapore och som har arbetat som biträdande forskare vid Karolinska Institutet, flyttade till Ingerois i Kouvola för en tid sedan. I källaren i sitt frontmannahus utvecklar Vekkeli utrustning och optimala processer för produktion av livsmedelsinsekter.

Efter att lagstiftningen har ändrats skulle konceptet kunna säljas till intresserade finländska småföretagare eller till insektföretagare var som helst i världen.

– För närvarande finns det mycket förmånliga fabrikslokaler i Kouvola. I t.ex. Estland och Kina är lokalerna dyra, eftersom det uppstår mycket ny industri där. I Finland stagnerar däremot de gamla industribranscherna och man vill bli kvitt gamla fabriksfastigheter som bara innebär kostnader för företagen.

Vekkeli riktar ett stort tack till Kouvola stad för den smidiga byråkratin. I Kymmenedalen, som har ruskats om av strukturomvandlingen inom skogsindustrin, har uppstartsföretagaren med asiatisk finansiering mottagits med glädje.

Insektföretagen är mera en grej för byarna och småstäderna än för den avlägsna landsbygden. Också i USA finns insektföretagen i förstäderna till lokala centra i likhet med Kouvola.

Produktionens omfattning ökar explosionsartat

Den intensiva produktutvecklingen inom branschen kommer enligt Vekkelis bedömning att stabilisera sig inom ett decennium så att man använder endast en handfull olika produktionstekniker.

– T.ex. mjölkningsmaskinerna följer samma standarder över hela världen. Antalet modeller minskar när vissa visar sig vara bättre än andra. Jag hoppas förstås att vår teknik hör till den som blir kvar …

En sak är ändå säker inom insektbranschen: tillväxten är enorm.

– Stora projekt som spränger ramarna är på gång. I staden Dove i Frankrike bygger man en så stor anläggning att produktionen beräknas bli större än detta års sammanlagda produktion i hela Europa.

Protein som i en biff

En lätt tillredd specialitet från Santtu Vekkelis kök är plättar på hussyrsor och bananer. Man tillsätter utöver vetemjöl också mjöl av hussyrsor som har en extremt hög proteinhalt, 70 procent. En nypa mjöl av hussyrsor förbättrar alltså plättarnas näringsvärde betydligt.

Om man ersätter en tiondel eller en fjärdedel av vetemjölet med mjöl från syrsor liknar plättarna vanliga plättar till utseendet och smaken är något mer bastant. Om man ökar mängden till hälften innehåller plättarna mer protein än biffar: 30–35 procent. Färgen blir då ganska grå och strukturen inte lika fast, men smaken är fortfarande sötaktig och påminner om pannkaka.

– Olja, stärkelse och socker täcker effektivt insektsmaken.

Plättar på hussyrsor och bananer:

1. Mosa 2 bananer.
  2. Tillsätt 2 ägg.
  3.  Du kan ersätta äggen med lite fett.
  4. Tillsätt 2 dl mjölk.
  5. Blanda de torra ingredienserna: 2,5 dl vetemjöl & 0,2–2,5 dl mjöl av hussyrsor eller mjölbaggslarver (enligt smak) & 0,2–0,5 dl socker (enligt smak) & 2 tsk bakpulver & en nypa kanel, kardemumma, ingefära och/eller vaniljsocker (enligt smak).
  6. Blanda de torra ingredienserna i banan-mjölkblandningen.
  7. Tillsätt 2 msk olja.
  8. Värm stekpannan och smörj den med matolja. Stek plättarna. Rör om smeten emellanåt.

Ett tips: Du kan först göra en smet som innehåller bara lite insektmjöl. Småningom kan du öka mängden så att du hittar en blandning med de proportioner som du gillar bäst.

Information om insekter som föda

Pohjolan hyönteistalous Oy

Nätbutiker som säljer insektmjöl www.buggrub.com/, www.delibugs.nl/, www.edibleunique.com/