Hulavanteen pyöritys kaventaa vyötäröä

10.6.2019
Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että painollisen hulavanteen pyöritys sulattaa tehokkaasti keskivartalon rasvaa ja lisää samalla lihasmassaa.

Hulavanne on nostalginen lelu, jolla on kuitenkin pitkä historia. Alun perin se on kehitetty tanssimuodoksi antiikin Kreikassa. Viime vuosina hulavanteesta on kehitetty aiempaa painavampia malleja, ja hulavanteen pyöritystä eli hulaamista harrastetaan niin ryhmäliikuntatunneilla kuin liikuntateknologiapeleissäkin.

Hulavanteen pyörityksen todellisia terveysvaikutuksia on ensimmäisen kerran selvitetty satunnaistetussa tutkimuksessa, joka toteutettiin Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvisen rasvamaksatutkimusryhmässä.

Tutkimuksessa 55 ylipainoista henkilöä satunnaistettiin ensin kuudeksi viikoksi pyörittämään 1,5 kg:n painoista hulavannetta tai kävelemään noin 10 000 askelta päivässä. Tämän jälkeen ryhmät vaihtoivat liikuntalajia seuraaviksi kuudeksi viikoksi. Kehon koostumus ja joukko aineenvaihduntaa kuvaavia laboratorioarvoja mitattiin kokeen alussa ja liikuntajaksojen lopussa.

Hulavanne pienensi vyötäröä kävelyä enemmän

– Hulavannetta pyörittäneillä vyötärönympärys pieneni merkittävästi kävelyyn verrattuna: päivittäisellä 13 minuutin pyörityksellä vyötärönympäryksestä lähti keskimäärin kolme senttimetriä. Lisäksi hulavannetta pyörittäneiden keskivartalon rasvamäärä pieneni ja lihasmassa kasvoi merkittävästi, kertoo Yki-Järvisen tutkimusryhmässä väitöskirjaansa tekevä LL Mari Lahelma.

Kävelyryhmällä ei vastaavia muutoksia tapahtunut. Molemmilla liikuntamuodoilla oli kuitenkin edullinen, joskin erilainen, vaikutus veren rasva-arvoihin: hulavanteen pyöritys pienensi merkittävästi huonon LDL-kolesterolin määrää, kun taas kävely lisäsi merkittävästi hyvän HDL-kolesterolin määrää. Kummassakin ryhmässä painon lasku oli vähäistä, noin puoli kiloa.

– Vyötärönympäryksen pieneneminen on merkittävä terveyttä edistävä tekijä. Tutkimuksessa hulavanteen pyörittämisellä saavutettu vyötärönympäryksen pieneneminen oli yllättävän suuri. Pelkällä laihduttamisella kolmen senttimetrin vähennys vaatisi useiden kilojen painonpudotusta, Yki-Järvinen toteaa.

Tutkimus on hyväksytty julkaistavaksi Euroopan Lihavuustutkimusyhdistyksen Obesity Facts -lehdessä.

hula hooping

Hulavanteen käytön perusidea on saada halkaisijaltaan noin metrin kokoinen vanne pysymään pyörivässä liikkeessä vyötärön ympärillä. Pyörittävä liike aktivoi lihaksia erityisesti keskivartalossa. (Kuva: H Yki-Järvinen)

 

Lisätietoja:

Tutkija, LL Mari Lahelma
Puh. 040 8455393
Sähköposti: mari.lahelma@helsinki.fi

Professori Hannele Yki-Järvinen
Puh. 050 427 1664
Sähköposti: hannele.yki-jarvinen@helsinki.fi
Yki-Järvinen Clinical Research Group

Viite: Mari Lahelma*, Sanja Sädevirta*, Susanna Lallukka-Brück, Ksenia Sevastianova, Linda Mustelin, Helena Gylling, Bonny Rockette-Wagner, Andrea M. Kriska and Hannele Yki-Järvinen. Effects of weighted hula-hooping compared to walking on abdominal fat, trunk muscularity and metabolic parameters in overweight subjects – A Randomized Controlled Study. Obesity Facts. (julkaistaan online kesäkuun 2019 aikana)
*contributed equally to this work