Ripulirokotetutkimus hyvässä vauhdissa – talven Beninin matkoille mahtuu vielä

Helsingin yliopiston ja Helsingin yliopistollisen sairaalan tutkijoiden ripulirokotetta koskevaan tutkimusprojektiin haetaan lisää osallistujia. Tutkimukseen kuuluvia kahden viikon matkoja länsiafrikkalaiseen Beniniin järjestetään koko 2017-2018 talvikauden ajan.

Viime keväänä professori Anu Kantelen johdolla käynnistynyt ripulirokotetutkimus jatkuu täydellä teholla. Tähän mennessä jo yli sata suomalaista on osallistunut tutkimukseen ja tehnyt siihen liittyvän kahden viikon matkan länsiafrikkalaiseen Beniniin, Grand-Popon kylään.

– Tutkimusmatkaan osallistuneet ovat olleet pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä, kertoo koordinaattori Anu Patjas ETVAX-tutkimusryhmästä. – Osa syksynkin lähdöistä on jo saatu täyteen, mutta tällä hetkellä rekrytoimme osallistujia loppusyksyn, talven ja kevään matkoille.

Matka ei ole ilmainen, mutta huomattavan edullinen verrattuna tavanomaiseen Afrikkaan suuntautuvaan pakettimatkaan.

Tutkimuksessa testataan lupaavalta vaikuttavaa, toistaiseksi rekisteröimätöntä rokotetta (ETVAX), joka on kehitetty suojaamaan ETEC-bakteerilta. ETEC, enterotoksigeeninen E. coli -bakteeri on yksi yleisimmistä lasten ripulia aiheuttavista bakteereista kehitysmaissa, ja se on myös yksi yleisimmistä turistiripulin aiheuttajista Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. ETEC-rokotteen kehittäminen on ollut pitkään yksi WHO:n tavoitteista.

Tavoitteena on saada tutkimukseen mukaan kaikkiaan 800 suomalaista tervettä aikuista. Aiemmin rokotetta on tutkittu 140 ruotsalaisella terveellä aikuisella, ja Bangladeshissa on päättymässä 450 lasta koskeva tutkimus. Rokotus on ollut hyvin siedetty eikä haittavaikutuksia ole ollut enempää kuin lumeryhmässä.

Tutkimusprojektin verkkosivulta www.tutkimusmatka.com löytyy yksityiskohtaista tietoa tutkimuksesta sekä ilmoittautumislomake. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen info@tutkimusmatka.com

Aiheesta lisää: Matkailua tieteen hyväksi - rokotteella ripulia vastaan

Rokotetutkimus tehdään Helsingin yliopiston ja HYKS infektioklinikan sekä Göteborgin ja Johns Hopkins -yliopiston välisenä yhteistyönä. Mukana ovat yhteistyökumppaneina myös Lääkärikeskus Aavan Matkailuklinikka, Yhtyneet Medix Laboratoriot, Medfiles Oy, Matkatoimisto Aventura ja Truly Agency Oy. Tutkimuksen rahoittavat rokotteen valmistaja, Scandinavian Biopharma AB sekä Bill ja Melinda Gatesin säätiöltä rahoituksensa saava kansainvälinen terveysjärjestö PATH.