Itsenäisen Suomen ensimmäisessä yliopistollisessa promootiossa sata vuotta sitten Mannerheim vihittiin kunniatohtoriksi

Keväällä 1919 vapaaherra ja Suomen valtionhoitaja Gustaf Mannerheim vihittiin Helsingin yliopiston filosofian kunniatohtoriksi. Sen kunniaksi yliopistomuseossa on esillä näyttely ”Liekki ja miekka”, jossa valaistaan Mannerheimin ja yliopiston suhdetta. Näyttely avautuu yleisölle 27.3. klo 12.00.

Kun Suomen hallitusmuoto oli vielä avoin keväällä 1919, Suomen valtionhoitajana toimi kenraali, vapaaherra Gustaf Mannerheim. Itsenäisen Suomen ensimmäisessä yliopistollisessa promootiossa 31.5.1919 Mannerheimille myönnettiin kunniatohtorin arvo. Kunniatohtorit, eli entisen valtionhoitajan P. E. Svinhufvudin ja G. Mannerheimin, valitsi filosofinen tiedekunta vuonna 1919 lujittaakseen valtiovallan ja yliopiston suhteita. Tämä valinta oli erityisen symbolinen vapaalle Suomelle, uudelle valtiolle.

Mannerheimin tytär Sophy Mannerheim sai kunnian tulla valituksi promootion yleiseksi seppeleensitojattareksi, vaikka sellaiseksi valittiin yleensä virkaiältään vanhimman professorin tytär.

Talvisodan takia yliopisto vietti 300-vuotisjuhlallisuuksiaan vasta syyskuussa 1940 lukuvuoden avajaisten yhteydessä. Kiittääkseen isänmaan vuoksi tehdyistä uhrauksista ylipäällikkö antoi päiväkäskyssään yliopistolle Vapaudenristin liitettäväksi yliopiston sinettiin.

Mannerheim arvosti sivistystä

Mannerheim arvosti sivistystä ja osallistui usein yliopistossa pidettäviin tilaisuuksiin.  Mannerheimilla oli suora puhelinyhteys yliopiston kanslerille ja hänen illallisilleen osallistui myös professoreita. Häntä kunnioitettiin Nylands Nationin ja synnyinseutunsa Varsinaissuomalaisen osakunnan kunniajäsenyyksillä Helsingin yliopistossa.

Helsingin yliopistomuseo järjestää Liekki ja miekka -näyttelyn yhteistyössä Mannerheim-museon kanssa. Esillä on esineitä Mannerheim-museosta kuten kunniatohtorin täydellinen promootioasu ja diplomi, sekä vuoden 1919 promootioon liittyviä painotuotteita ja valokuvia. Yliopistomuseon kokoelmista esille on tuotu muun muassa rehtorin käädyt ja vanha sinetti, jota muutettiin Vapaudenristin saamisen jälkeen. Tämä näkyi yliopiston ansiomitalissa ja -levykkeessä ja näkyy rehtorin käädyissä edelleen. Näyttelyssä on esillä myös yksityiskokoelmasta lainattu Mannerheimin promootiossa käyttämä miekka.

Mannerheim-museo julkaisee aiheesta 26.3. julkaisun nimeltä Miekka ja liekki.

Mannerheimin muisto elää

Mannerheimin muisto elää Helsingin yliopistossa yhä, sillä yliopisto on hiljattain saanut yhdessä Maanpuolustuskorkeakoulun kanssa osittain Mannerheim-säätiön rahoittaman Venäjän turvallisuuspolitiikan Mannerheim-professuurin, jota hoitaa professori Katri Pynnöniemi Aleksanteri-instituutissa.

Mannerheim humanistisen tiedekunnan 375 humanistia-sivustolla