Helsingin Yliopistokiinteistöt myy Taideyliopiston käytössä olevat kiinteistöt Hemsölle

Helsingin yliopiston omistama Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy myy kolme kiinteistöä ruotsalaiselle yhteiskuntakiinteistöihin erikoistuneelle kiinteistösijoittaja Hemsölle. Koko kauppahinta käytetään kiinteistölainojen lyhennyksiin.

Myytävät kiinteistöt ovat Teatterikorkeakoulun käytössä olevat tilat Haapaniemenkadulla sekä Sibelius-Akatemian tilat Nervanderinkadulla ja Pohjoisella Rautatiekadulla Helsingissä. Kohteiden yhteenlaskettu huoneistoala on noin 25 000 m2. Tilat jäävät Taideyliopiston käyttöön.

− Kauppa oli Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n strategian mukainen. Yhtiö keskittyy nyt omistajansa, Helsingin yliopiston toimitilatarpeisiin liittyviin investointeihin, Helsingin Yliopistokiinteistöjen toimitusjohtaja Jukka Kumara sanoo.

Elokuussa 2015 Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy osti omat osakkeensa, jotka valtio omisti Senaatti-kiinteistöjen kautta. Valtion osuus yhtiön osakkeista oli 33 prosenttia. Kauppa rahoitettiin pitkäaikaisella lainalla. Syyskuussa 2015 Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy myi Svenska handelshögskolan Hankenille kaksi kiinteistöä. Samalla Hankenin omistus yhtiössä päättyi. Joulukuussa 2015 tehdyllä kaupalla Helsingin yliopisto osti Taideyliopistolta sen omistamat Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n osakkeet ja yhtiö siirtyi kokonaan Helsingin yliopiston omistukseen.

Aiempia uutisia aiheesta:

Helsingin Yliopistokiinteistöt Helsingin yliopiston omistukseen  18.12.2015
Helsingin Yliopistokiinteistöt ostí osakkeensa Senaatti-kiinteistöiltä  27.8.2015

Lue Hemsön tiedote asiasta

Lisätiedot: