Helsingin Yliopistokiinteistöt osti osakkeensa Senaatti-kiinteistöiltä

Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy on ostanut omat osakkeensa, jotka valtio omisti Senaatti-kiinteistöjen kautta. Valtion osuus yhtiön osakkeista oli 33 prosenttia. Kauppakirja allekirjoitettiin eilen 26. elokuuta.

Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n omistavat nyt kokonaan tilojen nykyiset vuokralaiset eli Helsingin yliopisto, Svenska handelshögskolan Hanken ja Taideyliopisto.

Osakekauppa rahoitetaan kokonaisuudessaan Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n ottamalla pitkäaikaisella lainalla. Maksettu hinta perustuu ulkopuolisten tahojen tekemiin kiinteistöjen markkinahinta-arvioihin. Kaupalla ei ole vaikutusta yliopiston opetus- tai tutkimustoiminnan rahoitukseen.

Panostus tulevaisuuteen

Rehtori Jukka Kolan mukaan kaupan toteutuminen on ollut Helsingin yliopiston tavoitteena yhtiön perustamisesta lähtien. Ratkaisu vahvistaa yliopiston vakavaraisuutta pitkällä tähtäimellä. Se takaa yliopiston käyttöön edullisemmat toimitilat ja auttaa yliopistoa tehostamaan tilankäyttöään aiempaa vapaammin. Tarpeettomia tiloja ja kiinteistöjä voidaan vuokrata tai myydä ulkopuolisille.

"Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n tekemä osakekauppa on panostus tulevaisuuteen."

– Hallituksen Helsingin yliopistoon kohdistamat isot leikkaukset ovat uhka tutkimuksen ja opetuksen laadulle. Tämä Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n tekemä osakekauppa on selvä strateginen ratkaisu, joka luo pelivaraa tiukkenevassa taloustilanteessa. Se on panostus tulevaisuuteen, sanoo rehtori Kola.

Keskiviikkona 26.8. Luonnonvarakeskus allekirjoitti vuokrasopimuksen siirtymisestään yliopistokampukselle Viikkiin. Vuokraus on osa yliopiston tilojen käytön tehostamista ja tuo Helsingin Yliopistokiinteistöille ulkopuolisia vuokratuottoja.

Lisää aiheesta: Yliopistokiinteistöjen osakkeet valtiolta yliopistoille

Lisää aiheesta: Yliopisto jättää tarjouksen kiinteistöyhtiön osakkeista