Israel sitoo osia Palestiinasta teknologiateollisuutensa palvelukseen: halpatyövoimaa ja koekaniineja

Palestiinalaisten tarkastuspisteillä kehitetään kasvojentunnistusohjelmia.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/2024.

Israel on estänyt urbaanin kehittämisen Palestiinassa — yhdellä poikkeuksella, sanoo Antti Tarvainen, yliopiston väitöskirjatutkija ja Suomen Lähi-idän instituutin asiantuntija.

Rawabin kaupunki Länsirannalla on suunniteltu ja sidottu osaksi israelilaista tietotaloutta. Sen annetaan nauttia nopeista verkkoyhteyksistä, ja teknologia-asiantuntijoilla on siellä erityisiä liikkumisvapauksia. Israelista riippuvaiseksi kehitettyyn kaupunkiin saadaan investointeja, kun Israel takaa turvallisuuden.

Palestiina on teknologiajäteille halpatyövoiman lähde ja koelaboratorio, Tarvainen kuvaa. Vaikkapa start-up-yritys Anyvision, johon Microsoft muutama vuosi sitten sijoitti, käyttää ja kehittää kasvojentunnistusohjelmia palestiinalaisten tarkastuspisteillä.

Israel häätää asukkaita teknologiakeskuksen tieltä

Palestiinalaiseen Itä-Jerusalemiin on suunnitteilla toinen teknologiakeskus, Silicon Wadi, jonka Israel on kaavoittanut kansainvälisen lain vastaisesti. Alueen asukkaat ja pienyrittäjät ovat jo saaneet häätöilmoituksia.

— Israelin tavoite on houkutella sinne Amazon ja Apple.

Israel itse on Piilaaksolle eturivin investointialue. Tämä näkyy muun muassa Israelin yli 400 teknologiakeskuksena, joissa yhtiöt tekevät strategista kehitystyötä.

— Digijätit saavat osaavaa työvoimaa ja armeijan innovaatioita.

Israelin armeijan osaamista voi verrata Stanfordin ja MIT:n tapaisiin maailman huippuyliopistoihin, Tarvainen sanoo. Tiedusteluyksikössä suoritettu palvelus on työnhakijalle valttikortti sekä Israelissa että Kaliforniassa.

— Yhtä militarisoitunutta innovaatiotalouden keskittymää tuskin on maailmassa toista, ja nyt Israelissa on käynnissä kova markkinointipuhe, että innovaatiovaltio 2.0 syntyy Gazan tuhkasta.

Antti Tarvainen kertoo työstään Palestiinassa ja Israelissa Alustajätit luvatussa maassa -podcastissa.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.