Akateemisen maailman kolmen tärkeimmän yliopistovertailun joukkoon kuuluva
Euroopan listalla kiri vei yhdeksännelle sijalle, mikä tarkoitti samalla parasta sijoitusta maanosamme ei-englanninkielisten yliopistojen joukossa.
– Kasvatustiede menestyi kaikilla kriteereillä, joita QS:ssa käytetään, dekaani Patrik Scheinin iloitsee uutisesta.
– Erityisen positiivinen oli kuitenkin työnantajien arvio Helsingin yliopistossa koulutetuista työntekijöistä.
– Suomalaista koulutusjärjestelmää ja opettajankoulutusta on hehkutettu mediassa ympäri maailmaa. Meitä on alettu käyttää asiantuntijoina kansainvälisissä hankkeissa ja konferensseissa. Koulutusvientikin on käynnistynyt.
Omat teoriat tärkeitä
Kasvatustieteellistä tutkimusta tehdään
Tieteen laadusta kertoo Scheininin mukaan hyvin sitaatioindeksi eli se, kuinka ahkerasti tiedekunnan tutkimuksia siteerataan alan julkaisuissa. Kansainvälisten referoitujen tutkimusartikkeleiden määräkin on lisääntynyt huimasti, mikä osaltaan myös parantaa sijoitusta.
Käyttäytymistieteiden laitoksen professori Yrjö Engeströmin mukaan tärkeintä kansainvälisen menestyksen saavuttamisessa ovat teoreettisesti omintakeiset, pitkäjänteisesti toimivat tutkimusyhteisöt, jotka antavat kasvatustieteelliselle tutkimukselle profiilin. Näiden vaaliminen on jatkossa tiedekunnan ja laitoksen suuri haaste.
Koulu ui kulttuurissa
Varadekaani Kirsti Lonka painottaa myös sitä, kuinka yliopisto huomioi opiskelijansa, yliopistopedagogiikan edistysaskelia.
– Yliopiston hallinnossa on panostettu tähän vahvasti, esimerkiksi
Sekä Lonka että opettajankoulutuslaitoksen tutkimusasioista vastaava johtaja, professori Kirsi Tirri korostavat monitieteisen työn merkitystä. Tirrin laitoksen
– Tutkimme muun muassa erilaisuuden kohtaamista ja uudenlaisia oppimisympäristöjä, Tirri tiivistää.