Opettaja Emma Santarcangelo oli onnekas, sillä hän oli yksi Helsingin yliopiston
Opettajien ilmastonmuutoksen verkkokurssi opettaa käsittelemään ilmastonmuutosta opetuksessa monipuolisesti ja mielekkäästi eri tieteenalojen näkökulmista. Santarcangelon mielestä tärkein oppi kurssilta on ollut ylipäätään tieteellisen ajattelun omaksuminen.
Kurssilla opituista opetusmetodeista hän aikoo viedä mukaansa esimerkiksi draaman käytön ja roolipelit. Kurssin aikana hän ymmärsi myös, miten tärkeää on muokata jatkuvasti omaa opetustapaansa saamansa palautteen perusteella.
Kokonaisnäkemystä ilmastonmuutokseen
Kurssilla Santarcangelon havahdutti ymmärrys siitä, kuinka ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan ihmisten muuttoliikkeisiin koko maapallolla. Kesäkoulussa hän pääsi tutustumaan
— Oli mielenkiintoista tajuta, kuinka ilmastonmuutoksen aiheuttamat ongelmat ovat hajautuneena niin moniin eri näkökulmiin, jolloin kokonaiskäsityksen muodostaminen on äärimmäisen vaikeaa. Yhden sektorin vaara ei näy toisella sektorilla. Tarvitsemme todella globaalia kokonaiskäsitystä ja etiikkaa, Santarcangelo toteaa.
Akatemiaprofessori
Omaan kouluunsa Santarcangelo aikoo viedä muun muassa opettajille suunnatun oppaan, jossa ilmastonmuutoksesta kerrotaan kuhunkin oppiaineeseen liittyvien harjoitusten ja visualisointien avulla.
Minäpystyvyys koetuksella
Suomi ei ole turhaan tarjoamassa ilmastonmuutoksen koulutusta opettajille, sillä meillä on hyvät mahdollisuudet sekä ilmastonmuutoksen että tiedekasvatuksen tutkimuksen kärkimaaksi.
Hyytiälän kurssilla
— Moni opettaja kokee epävarmuutta kyvystään kertoa ilmastonmuutoksesta, kurssin vetäjä, professori
Ilmastonmuutos on tunteita herättävä aihe, jonka opetuksessa myös oppilaiden uskomukset ja asenteet on otettava huomioon. Minäpystyvyyden tutkimuksesta syntyy kansainvälinen julkaisu.
Oivallus palkitsee ja jakamalla oppii
Opettaja Emma Santarcangelon mielestä haastavinta tiedekasvatuksessa sekä opettajille että oppilaille on ollut tekemisen kautta oppiminen, mutta samalla se on palkitsevinta. Oppilaan oivallus tämän nähdessä teoriassa opiskellun asian toteutuvan omin silmin – kun sen näkee, on se kaiken vaivan arvoista.
Yksi kurssin motoista oli ”learning by sharing” eli jakamalla oppiminen. Tavoitteena on rakentaa ilmastonmuutoksen opetuksen kansainvälinen verkosto. Ainakin kesäkurssilla muodostunut eri koulutusasteiden ja oppiaineiden opettajien yhteisö jatkaa kokemustensa jakamista opettajien toiveesta perustetussa yhteisessä Facebook-ryhmässä.
Aksela kertoo opettajien ensimmäisen ilmastonmuutoksen verkkokurssin ja kesäkoulun onnistuneen niin hyvin, että kurssista ja kesäleiristä on tarkoitus muodostaa jokavuotinen jatkumo, jos vain sille saadaan resurssit.
Lisätietoa
Johtaja, professori
Kurssia olivat järjestämässä myös tutkijatohtorit
Hyytiälän kesäkoulun opettajat keräsivät aimo annoksen tietoa ilmastonmuutoksesta ja sen opettamisesta. Vaaleahiuksinen Emma Santarcangelo istuu toisen rivin oikeassa päässä.
Opettajat pääsivät tutustumaan myös Hyytiälän laitteistoihin, joilla mitataan mm. aerosolihiukkasten ja kasvihuonekaasujen pitoisuutta ja vaihtelua.