Uusi filosofian valintakoe kokeesta ennenaikaisesti poistuneille

Helsingin yliopisto järjestää uuden valintakokeen osalle 24.5. filosofian valintakokeeseen osallistuneista hakijoista, koska kokeessa oli väärä kysymys. Samalla filosofian kandiohjelma kasvattaa sisäänottoa 32 opiskelijaan.

Helsingin yliopiston filosofian valintakokeen ensimmäinen tehtävä oli ennakkoon ilmoitetun aineiston ulkopuolelta. Asia huomattiin kokeen aikana ja hakijoille kerrottiin, että kyseinen tehtävä jätetään arvostelematta. Osa hakijoista ehti kuitenkin poistua kokeesta ennen kuin tieto asiasta saavutti heidät.

Koe koostui kahdesta osasta, joissa molemmissa oli kaksi tehtävää. Valintakokeen alussa ilmoitettiin, että kummastakin osasta tulee saada vähintään 25 pistettä 50:stä. Virheellinen tehtävä oli ensimmäisen osion ensimmäinen ja sen maksimipistemäärä oli 25 eli neljännes koko kokeen maksimipistemäärästä. Helsingin yliopiston saaman palautteen mukaan useat paikalta poistuneet jättivät valintakokeen kesken, koska katsoivat, etteivät voi tulla valituksi ensimmäisen osan vaatimusten takia.

– Olemme syvästi pahoillamme tapahtuneesta, sanoo päähausta vastaava Maarit Kallio Helsingin yliopiston hakijapalveluista. Tilanne korjataan seuraavasti:

Filosofian valintakokeen 24.5. tehneiden osalta arvostelu muuttuu siten, että virheellistä kysymystä ei arvioida. Kokeen loppuun suorittaneista ja vähimmäispistemäärän saavuttaneista hakijoista valitaan 24 uutta opiskelijaa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Helsingin yliopisto järjestää uuden valintakokeen hakijoille, jotka lähtivät kokeesta ennen virhetiedon saamista. Uuden kokeen perustella valitaan hakijoita ylimääräisille opiskelupaikoille samassa suhteessa kuin 24.5. järjestetyn valintakokeen perusteella.

Eri valintakokeen suorittaneita hakijoita ei vertailla keskenään, vaan molemmille ryhmille on omat kiintiönsä. Näin ollen suomenkieliseen filosofian kandiohjelmaan valitaan aiemmin ilmoitetun 24 uuden opiskelijan sijaan yhteensä 32 kokeessa vähimmäispistemäärän saavuttanutta opiskelijaa.

Helsingin yliopisto on ollut yhteydessä sekä niihin hakijoihin, joilla on oikeus osallistua uuteen kokeeseen että niihin hakijoihin, joiden koe arvioidaan 24.5. olleen valintakokeen perusteella.

Lisätietoja antavat:

Maarit Kallio, päähausta vastaava päällikkö, 050 310 2766, maarit.k.kallio@helsinki.fi

Sini Saarenheimo, hakijapalveluiden päällikkö, p. 050 448 0840, sini.saarenheimo@helsinki.fi

Lue aiempi tiedote aiheesta