Luentosarja tutustuttaa 375-vuotiaan yliopiston vaikutukseen Turussa ja Helsingissä

Osana 375-vuotisjuhlavuottaan Helsingin yliopisto nostaa esiin yliopiston historian ja merkityksen Turussa ja Helsingissä. Studia Universitaria -luentosarja toteutetaan vuoroviikoin Turun ja Helsingin yliopistoilla 7.10.–25.11.

Yliopistolla on ollut merkittävä rooli suomalaisen identiteetin, kulttuurin ja kansakunnan synnyssä Turun akatemian perustamisesta (1640) lähtien. Yliopiston henkilöstö ja opiskelijat ovat rakentaneet kansallista identiteettiä, sivistystä ja innovaatioita. Yliopistot ovat olleet näkyvä osa kaupunkikulttuuria. Ne ovat muokanneet kaupunkikuvaa ja tuottaneet kaupungeille tunnusomaisia perinteitä.

– Ylioppilaskulttuureista on saatu isänmaallista ohjelmallisuutta ja mielenosoitusperinteitä sekä laulamisen iloa ja juhlintaan liittyvää yhteisöllisyyttä, sanoo professori Laura Kolbe.

Luennoilla käsitellään yliopiston ja kaupungin vuorovaikutuksen jatkuvuuksia ja murroksia neljän vuosisadan perspektiivillä. Teemaa lähestytään erilaisten tutkimusnäkökulmien, kuten tilan ja paikan, arjen ja juhlan, kansainvälisyyden, kielen ja kirjallisuuden, kautta.

Luentosarja alkaa keskiviikkona 7. lokakuuta Turun yliopistossa. Silloin kuullaan Turun akatemiasta ja sen ylioppilaista 1600-luvun kaupunkikuvassa. Seuraavalla viikolla 14. lokakuuta siirrytään Helsingin yliopistoon, jossa teemoina ovat Unioninkatu ja Senaatintori. Syksyn päätteeksi pohditaan paneelikeskustelussa, kuinka muuttuva yliopisto ja yhteiskunta kohtaavat toisensa jatkossa.

Studia Universitaria – Yliopistot kansakuntaa rakentamassa 1640–2015 Helsingin yliopistossa ja Turun yliopistossa 7.10.–25.11.2015

Turun luennot: Turun yliopiston Janus-sali, Sirkkalan kampus, Kaivokatu 12, Turku
Helsingin luennot: Helsingin yliopiston päärakennuksen auditorio XII, Unioninkatu 34, Helsinki

Toisen kaupungin luentoja voi seurata samoissa luentosaleissa verkkovideon välityksellä. Luennot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Luentosarjan ohjelma: https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto-rakentaa-kansakuntaa

Lisätietoja: HY375-juhlavuoden ohjelmatuottaja Paula Arvas, puhelin 050 448 0569, paula.arvas@helsinki.fi