Helsingin yliopisto mukana perustamassa Naton DIANA-yrityskiihdyttämöä

Naton DIANA-ohjelma laajentaa verkostoaan uusilla toimipisteillä. DIANAn johtokunta on hyväksynyt esityksen yhden yrityskiihdyttämön ja kahden testikeskuksen perustamisesta Suomeen. Niiden tehtävänä on auttaa yrityksiä kehittämään siviili- ja puolustussektoreille teknologiaa, innovaatioita ja liiketoimintaa.

Yrityskiihdyttämön perustaa VTT yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Kiihdyttämön teemat keskittyvät tulevaisuuden kommunikaatiojärjestelmiin ja kvanttiteknologiaan, ja se perustetaan Espoon Otaniemeen. Teknologioiden testikeskukset perustetaan Oulun yliopiston ja VTT:n Otaniemen toimipisteen yhteyteen.

Yrityskiihdyttämö on koulutusohjelma, joka auttaa alkuvaiheen yrityksiä kehittämään kaupallisiin ja puolustustarkoituksiin tarkoitettua syväteknologiaa sekä innovaatioita. Lisäksi se tarjoaa yrityksille laajaa ja monipuolista koulutusta liiketoimintamahdollisuuksien kehittämisestä puolustussektorilla sekä yhteiskunnan kriisinsietokyvyn ja kestävyyden kehittämisessä. Kiihdyttämön palvelut on suunnattu erityisesti startup- ja pk-yrityksille, joilla on vasta vähäistä kokemusta puolustus- ja turvallisuusalasta.

”Helsingin yliopisto on ylpeä voidessaan olla edistämässä kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä Suomessa. Meillä on paljon osaamista DIANA-ohjelman teknologiateemoista, ja odotamme innolla, että voimme olla tukemassa DIANA startupeja, kun ne kehittävät teknologioitaan. Tähän antaa hyvän taustan myös Helsingin yliopiston menestyksekäs toiminta hautomo-ohjelmiemme parissa”, dekaani Sasu Tarkoma sanoo.

DIANA valitsee yritykset kiihdyttämöihin hakumenettelynsä kautta. Menettely on nimeltään DIANA-haasteohjelma (DIANA challenge programme).

Lisätietoa:

VTT:n lehdistötiedote: Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta

Puolustusministeriön lehdistötiedote: Suomen korkean teknologian profiili vahvistuu Natossa – Suomi saa hakemansa yrityskiihdyttämön ja kaksi uusien teknologioiden testikeskusta

Naton DIANA-aloitteen (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) tehtävänä on tunnistaa puolustus- ja turvallisuussektorin tulevia haasteita ja etsiä niihin teknologiaratkaisuja yhdessä yritysten kanssa. Aloite keskittyy uusiin teknologioihin kuten tekoälyyn, autonomiaan ja kvanttiteknologioihin, jotka ovat luonteeltaan kaksikäyttöisiä eli niitä on mahdollista hyödyntää kaupallisesti sekä siviili- että puolustussektorilla.