Yliopisto-lehti pokkaa tiedeviestintäpalkinnon

Suomen tiedetoimittajain liitto myöntää Valon päivän juhlassa 1.2. Vuoden 2019 -tiedeviestintäpalkinnon Yliopisto-lehdelle.

Tiedetoimittajain liiton palkintoperusteluissa todetaan, että Yliopisto-lehti on paljon enemmän kuin Suomen suurimman yliopiston julkaisu, sillä toimituksellinen linja on avara ja moniarvoinen. Lehti on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

”Toimituskunta avustajineen tekee tinkimätöntä taustatyötä”, liitto kiittää.

Jutut perustuvat tieteelliseen tutkimukseen, mutta lehti saa kunniaa myös uskalluksesta haastaa haastatteluissaan ja haastateltavien valinnassa tieteellistä konsensusta. Raikas visuaalisuus yhdistettynä hyvään suomen kieleen tarjoaa lukijalleen uusia oivalluksia.

Yliopisto-lehti tuo julkisuuteen vuosittain kymmenittäin tutkijoita, asiantuntijoita ja opiskelijoita, jotka tekevät työtään Helsingin yliopistossa.

Elämyksiä ja rationaalista ajattelua

Päätoimittaja Marja Pemberton (kuvassa kiikkustuolissa) korostaa, että hyvään tiedejournalismiin kuuluu elämyksellisyys. ”Tiedelehden on paitsi ruokittava ihmisen tiedonnälkää oltava myös visuaalisesti ja kielellisesti korkeatasoinen.”

Yliopisto-lehti on ilmestynyt vuodesta 1953. Aikakauslehtimäisemmäksi se muuttui 1990-luvun alussa Helsingin yliopiston 350-vuotisjuhlan kunniaksi. Päätoimittaja Pekka Matilainen sai tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon vuonna 1993 ansioistaan lehden kehittäjänä. Yliopisto-lehdelle on myönnetty myös Skepsis ry:n Sokrates-palkinto rationaalisen ajattelun edistämisestä.

Yliopisto-lehden ohella Suomen tiedetoimittajain liitto palkitsee Vuoden tiedetoimittajana Kalevi Rantasen sekä toisella Vuoden 2019 -tiedeviestintäpalkinnolla tutkijoiden perustaman Politiikasta-verkkolehden. Palkitut julkaisut saavat 2 000 euroa kumpainenkin ja Vuoden tiedetoimittaja 5 000 euroa.

Yliopisto-lehden toimitukseen kuuluvat päätoimittaja Pembertonin ohella toimituspäällikkö Arja Tuusvuori, graafikko Maisa Puranen, toimittajat Mikko Pelttari (perhevapaalla), Virve Pohjanpalo, Emmi Skytén ja Reetta Vairimaa. Kunniaa palkinnosta säteilee myös hyville yhteistyökumppaneille ja kollegoille: lehden freelancerien verkostolle, yliopiston tutkijoille ja opettajille sekä viestinnän ammattilaisille.

Miten palkitun Politiikasta-lehden tutkijat jalkautuvat koululaisten pariin? Mitkä asiat maailmanpolitiikassa askarruttavat nuoria? Lue lisää Yliopisto-lehden artikkelista.