Kuka käy valmennuskurssin – kuinka tasa-arvoista korkeakoulutukseen hakeminen on Suomessa? Kuuntele Utelias mieli -podcast

Millainen joukko suomalaisia hakee ja tulee valituksi yliopistoon? Kasvatussosiologi Sonja Kosunen kertoo.

Suomessa koulutus on kansainvälisesti katsottuna tasa-arvoista, ja muodollisesti lähes kuka tahansa voi hakea mihin tahansa koulutukseen. Todellisuudessa ihmisten koulutusvalintoja rajaavat monet taloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja alueelliset seikat. Kasvatustieteen apulaisprofessori Sonja Kosunen tutkii, ketkä osallistuvat yliopistojen pääsykokeisiin valmistaville valmennuskurssille ja miksi kursseille hakeudutaan.

– Valmennuskursseissa taloudellinen eriarvoisuus piiloutuu usein sen alle, että puhutaan yksilön motivaatiosta saada opiskelupaikka, Kosunen sanoo.

Entä mitä tapahtuu tasa-arvolle, kun korkeakoulujen opiskelijavalinta uudistuu ja todistuksen painoarvo kasvaa pääsykokeiden kustannuksella?

Utelias mieli on Helsingin yliopiston podcast, jossa tutkijat puhuvat siitä, mikä heistä on omalla tieteenalalla kiinnostavinta juuri nyt.

Kuuntele jakso alta. Voit kuunnella ja tilata Utelias mieli -podcastin myös Spotifyssä ja Applen podcasteissa. Muissa jaksoissa aiheina ovat muun muassa masennuksen hoito, metsäteollisuuden sivuvirtana hyödyntämättä jäävä kuusikumi ja se, miksi kouluterveydenhuolto ei toimi niin hyvin kuin se voisi toimia.