Luonnontiedettä lukiolaisille

Valmennusta tiedeolympialaisiin, maistiaisia hiukkasfysiikasta ennen Cernin vierailua tai kokonainen lukiokurssi yliopistossa. Lukiolaiset ovat tervetulleita Helsingin yliopistoon!

Tohtorikoulutettava Jennifer Ott koordinoi koululaisvierailuja ja ottaa vastaan fysiikan laitokselle saapuvat lukiolaisryhmät. Toiveet on yleensä saatu ennakkoon kyselylomakkeella, mutta koordinaattori sovittelee aikataulun sopivaksi sekä vierailijoille että tutkijoille.

– Suurin osa vierailijoista on lähdössä CERNin tutkimusasemalle Sveitsiin, ja Helsingin yliopistolla käyminen on valmistautumista ulkomaanmatkaan, kertoo Ott.

Teoriaosuuden jälkeen lukiolaiset vierailevat usein ilmaisinlaboratoriossa ja laskeutuvat hissillä alas kiihdytinlaboratorioon, jossa tutkijat kertovat tarkemmin laitteista sekä käynnissä olevista tutkimuksista.

Kylään voi tulla vaikka vain hakemaan vaihtelua oppituntiin. Tiedekasvatuskeskuksen pyörittämä Kemianluokka Gadolin on suosittu luokkaretkikohde, jossa ohjelma räätälöidään ikäryhmän mukaan.

Tieteen täsmällisyys yllätti lukiolaisen

Vuosittain järjestettävien kansainvälisten tiedeolympialaisten taso on noussut eikä mitalisijoille ylletä enää pelkillä lukiotiedoilla. Valmennuskurssit yhteistyössä yliopistojen kanssa ovat osa Matemaattisten aineiden opettajien liiton (MAOL ry) järjestämää kilpailua.

Tuore viiden laudaturin ylioppilas Santeri Pakola matkusti toukokuun alkupuolella kotikaupungistaan Torniosta Helsinkiin ja osallistui Kumpulan kampuksella viikon mittaiselle kemian olympialaisten valmennusleirille. Leiriläiset opiskelivat aamupäivät teoriaa ja iltapäivät käytännön töitä laboratorioissa.

Tieteenteon täsmällisyys ihastutti lääkärin urasta haaveilevaa Pakolaa.

– Parasta oli tutustua muihin luonnontieteistä kiinnostuneisiin nuoriin, kuunnella motivoituneiden opettajien opetusta ja päästä tekemään kokeita laboratoriossa, Pakola kertoo.

Valmennuskurssin päätteeksi järjestettiin karsintakokeet olympiajoukkueeseen. Pakola valittiin kolmen muun lukiolaisen kanssa edustamaan Suomea ensin pohjoismaisiin kemian olympialaisiin ja heinäkuun lopulla Thaimaahan kisaamaan kansainvälisiin kemian olympialaisiin.

Kipinä kemiaan syttyi olympialaisissa

Yliopisto-opettaja Kjell Knapas Helsingin yliopiston kemian laitokselta osallistui itse aikoinaan kemian olympialaisiin ja innostui epäorgaanisesta kemiasta. Nyt Knapas vetää kemian olympialaisten valmennuskursseja ja lähtee nuorten tueksi kisoihin ulkomaille.

Kansallisiin kemiakilpailuihin osallistui viime syksynä 300 oppilasta, joista 20 jatkoi loppukilpailuun. Itsenäisesti tehtäviä kirjavalmennustehtäviä on 34, ja ne hyväksytysti suorittaneet kuusi  koululaista kutsuttiin Kumpulassa järjestettävälle valmennusleirille.

Knapas haluaa innostaa kouluja osallistumaan tiedeolympialaisiin.

– Vaikka vain muutama huippu pääsee loppukilpailuun, antaa kansalliseen kilpailuun osallistuminen nuorelle mahdollisuuden, jota valitettavasti kaikki koulut eivät tarjoa, sanoo Knapas.