Tiedekulman Suunnanmuutos-ohjelmasarja pohtii, millainen on tulevaisuuden kestävämpi yhteiskunta

Ilmastonmuutoksen, luontokadon ja muiden ympäristökriisien pysäyttämiseksi tarvitaan nopeita ratkaisuja. Helsingin yliopiston Tiedekulman Suunnanmuutos-ohjelmasarja 22.11.–1.12. tarjoaa kestävyysmurroksen toteuttamiseksi tieteeseen pohjautuvia ratkaisuja ja kiinnostavia keskusteluja.

Energiantuotantoon, ruokajärjestelmään, talouteen ja kaikkeen elämiseen vaikuttava kestävyysmurros edellyttää meiltä jokaiselta toimenpiteitä. Helsingin yliopiston Tiedekulman Suunnanmuutos-ohjelmasarjassa käydään viidessä tapahtumassa läpi elämän eri osa-alueita ja sitä, miten suuntaa voisi mahdollisimman nopeasti muuttaa kohti kestävämpää huomista.

Ohjelmasarja lähtee liikkeelle siitä, miten tällaiseen ympäristökriisien aikaan on oikein päädytty. Sen jälkeen pohditaan, millaisia muutoksia talous, ruoantuotanto ja muut yhteiskunnan osa-alueet kaipaavat ja mitä kaikkea poliitikkojen on murrosta toteuttaessaan otettava huomioon.

– Kaikki sarjan puhetilaisuudet striimataan, mutta kannustan lämpimästi saapumaan paikan päälle Tiedekulmaan nauttimaan hienosta tunnelmasta! Lasten ja lapsenmielisten kannattaa merkata kalenteriin 1. joulukuuta. Silloin Tiedekulma täyttyy jännittävistä työpajapisteistä, joissa pääsee esimerkiksi maalaamaan luonnonväreillä ja katsomaan maailmaa pölyttäjän näkökulmasta, sanoo ohjelmasarjan tuottaja Laura Honkimäki.

Kaikki tapahtumatallenteet julkaistaan lisäksi jälkikäteen YouTubessa ja osa lisäksi Soundcloudissa ja muissa yleisimmissä podcast-sovelluksissa.

Suunnanmuutos-ohjelmasarja 22.11.–1.12.

Tiedekulma, Yliopistonkatu 4, Helsinki

Miten tässä näin kävi – ja kuinka tästä eteenpäin? 22.11. kello 17.00

Mitkä käytännöt, tavat ja tottumukset ovat ajaneet ihmiskunnan suhteellisen lyhyessä ajassa kohti maapallon kantokyvyn rajoja? Kuinka kurssi korjataan?

Mukana ovat Helsingin yliopistosta professori ja varadekaani Mikko Saikku, kotitaloustieteen ja -opetuksen professori Minna Autio ja tutkijatohtori Viola Hakkarainen. Tapahtuman juontaa Liisa Mayow.

Miten käy kapitalismin? 24.11. kello 17 .00

Millainen on tulevaisuuden talous, joka ottaa nykyistä paremmin huomioon maapallon rajalliset resurssit? Voidaanko talouskasvua ja ympäristökriisien hidastamista yhdistää? Miksi ja miten talousjärjestelmämme pitää muuttua ympäristökriisien myötä?

Näitä asioita pohtivat taloustieteilijä Sixten Korkman, Sitran Kestävyysratkaisut-teeman johtaja Mari Pantsar, tutkijatohtori Tero Toivanen sekä yliopistotutkija Tuuli Hirvilammi. Keskustelua luotsaa Jari Hanska.

Tulevaisuuden ruoka 28.11. kello 17.00

Ilmastonmuutoksen ja luonnon köyhtymisen takia koko ruoantuotantojärjestelmä on mietittävä nopeasti uudelleen. Miten ruokakriisi ratkaistaan? Mitä syömme tulevaisuudessa ja kuinka ruokamme tuotetaan?

Näitä asioita pohtivat kestävien ruokajärjestelmien apulaisprofessori Hanna Tuomisto, tutkijatohtori Kari Koppelmäki ja kehityspolitiikan neuvonantaja Sanna-Liisa Taivalmaa. Keskustelun juontaa Alma Onali

Kohti kestävää yhteiskuntaa, 30.11. kello 17.00

Tapahtumassa tutkijat haastavat poliitikot Tiedekulman Stagella eduskuntavaalien alla. Teemoina ovat muun muassa energiamurros, sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus ja demokratian puolustaminen kriisien aikakaudella.

Mukana ovat tutkijat Simo Kyllönen, Eva Heiskanen ja Janne Hukkinen sekä poliitikot eri puolueista. Juontajana toimii Hanna Nikkanen.

Kokeile kestävyyttä -työpajat 1.12. kello 16.00–19.00

Koko perheen työpajatapahtumassa voit muun muassa tutustua erilaisiin palkokasveihin, maalata luonnosta saatavilla väreillä sekä kokeilla haistamisen kykyjäsi.

Tapahtumassa voi vierailla koska tahansa aukioloajan puitteissa. Tiedekulma tuottaa tapahtuman yhteistyössä Helsingin yliopiston tiedekasvatusverkoston kanssa.

Lisäksi Tiedekeskus Heureka tuo Tiedekulmaan maistiaiset Kiertotehdas- ja Katastrofien keskellä -näyttelyistä. Heurekan pisteen löydät Tiedekulmasta Suunnanmuutos-ohjelmasarjan aikana 22.11.–1.12. Stage-alueen vasemmalta puolelta ensimmäisestä kerroksesta.