Uusi ruoka: vaihtoehtoja lihalle ja ravitsevuuden kohentelua

Hyvä elintarviketutkimus ennakoi ja etsii ratkaisuja pulmiin, jotka vasta lurkkivat kulman takana.

Utopistisiakin tulevaisuudennäkyjä tarvitaan, myös elintarviketaloudessa. Uuden ajan ruokakulttuuria maalailtaessa puhutaan 3D-tulostettavasta ruuasta ja hyönteisjauhosta valmistetuista proteiinipullista.

‒ Voisi toki ajatella niinkin, että meidän länsimainen elintarviketaloutemme on utopistista juuri nyt, miettii Satu Korhonen Demos Helsingistä.

‒ Luonnonvaroja on ollut mahdollista käyttää tuhlailevasti. Useimmille meistä ihan kaikenlainen ruoka on saavutettavissa ja sitä on tarjolla loputtomasti. Aina näin ei ole ollut.

Ajatushautomon tutkija tähdentää, että elintarvikealan tieteentekijöiden on seurattava laajoja yhteiskunnallisia muutoksia.

‒ Pitää haistella trendejä ja hahmotella tulevaisuuden mahdollisia ongelmia. Näin tutkijat osaavat tarjota valmiita ratkaisuja, kun niille on tarve.

Esimerkkinä Korhonen mainitsee nykyisen lihantuotannon. Perinteinen lihatalous lienee tulevaisuudessa liian tehoton ja kallis tapa tuottaa proteiinia. Tilalle pitää keksiä vaihtoehtoja.

Haarukkaa pitelee aina ihminen

Korhonen kehottaa elintarviketutkijoita muistamaan myös sosiologisen lähestymistavan teknologisen rinnalla.

‒ Elintarvikealan innovaatioita kehitellessä on syytä pitää aina mielessä käyttäjä, kuluttaja. Uutuudesta pitää tehdä tavallisten ihmisten kannalta houkutteleva.

‒ Esimerkiksi paahdettu hyönteinen ei välttämättä houkuta, mutta hyönteisjauhosta valmistettu ruoka voi maistua.

Ekologisuus kaikessa mukana

Viikin kampuksella tulevaisuuden ongelmiin varautuminen on arkea, vakuuttaa professori Vieno Piironen Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitokselta.

‒ Vaihtoehtoisia kasviperäisiä proteiininlähteitä tutkitaan. Meillä on paneuduttu myös elintarvikkeiden luontaiseen rikastamiseen eli ruuan ravitsemuksellisten ominaisuuksien parantamiseen erilaisten bioprosessien avulla, Piironen listaa esimerkkejä.

Hänen mukaansa eilispäivän erikoisuudet kuten elintarviketieteiden ympäristönäkökulma ja kestävä kehitys ovat jo pitkään olleet mukana kaikessa elintarvikekemian ja -teknologian tutkimuksessa ja opetuksessa.

Korhonen ja Piironen puhuvat elintarvikekemian ja -teknologian opetuksen 50-vuotista historiaa juhlistavilla teemapäivillä Viikissä perjantaina 28.8.