Helsingin yliopisto sadan parhaan joukkoon myös Times Higher Education -vertailussa

Helsingin yliopisto kipusi eilen julkaistussa maailman yliopistoja vertailevassa Times Higher Education -rankingissä sijalle 76. Viime vuonna sen sijoitus oli 103:s. Nousua on siis 27 sijaa.

Helsingin yliopisto paransi tulostaan kaikissa viidessä kategoriassa: opetuksessa, tutkimuksessa, viittauksissa, kansainvälisyydessä ja teollisuusrahoituksessa. Myös julkaisujen määrä suhteessa akateemiseen henkilöstöön kehittyi hyvin myönteisesti.

– Tulos on hieno, vahva todiste tutkijoidemme ja opettajiemme korkeatasoisesta työstä. Erityisesti ilahduttaa myös se, että saimme sekä opetukseen että tutkimukseen liittyvissä mainearvioissa reilusti paremmat pisteet kuin koskaan aiemmin, sanoo rehtori Jukka Kola.

76. sija on ylivoimaisesti yliopiston paras sijoitus vuodesta 2010 asti julkaistussa Times Higher Education -vertailussa. Eurooppalaisten yliopistojen joukossa Helsingin yliopisto nousi sijalta 36. sijalle 25. Pohjoismaissa Helsingin yliopiston ohi nousee ainoastaan Ruotsin Karoliininen Instituutti. Vertailussa käytetty metodologia on säilynyt ennallaan mutta uutta on se, että julkaisujen ja viittausten lähdeaineistona käytetään Elsevierin Scopus-aineistoa aiemman Thomson Reutersin Web of Science:n sijaan.

Sadan parhaan joukossa tärkeillä listoilla

Yleiskuva Helsingin yliopiston sijoituksesta maailman noin 17 000 yliopiston joukossa syntyy eri menetelmiä ja arviointikriteerejä käyttävien vertailujen avulla. Yliopiston asema maailman sadan parhaan tutkimusyliopiston joukossa on kuitenkin vakaa. Elokuussa 2015 julkaistussa Shanghain yliopistovertailussa yliopiston sijoitus oli 67:s, parannusta viime vuoteen oli 6 sijaa.

Yleisimmin käytetyt yliopistojen vertailulistat ovat Taiwan ja Shanghai sekä QS ja Times Higher Education. Taiwanin ja Shanghain listauksissa yliopiston sijoitukset perustuvat tutkimustoiminnan laajuuden ja vaikuttavuuden bibliometriseen analyysiin. QS- ja Times-listauksissa käytetään julkaisuanalyysien lisäksi tutkijoille ja asiantuntijoille tehtäviä mainekyselyjä.

Lue lisää yliopistorankingeista