VEPO-voimaa johtajuuteen

VEPO-voimaa johtajuuteen -hankkeen tavoitteena on vahvistaa ja kehittää varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen johtajuutta sekä henkilöstön osaamista ja yhteistyötä. Hanke keskittyy kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin tutkimusperustaiseen kehittämiseen korostaen jaettua ja pedagogista johtajuutta.
Perustiedot

Hankerahoitus: Opetushallitus

Hankeaika: 30/11/2023 → 31/12/2025

Johtaja: yliopistonlehtori Raisa Ahtiainen raisa.ahtiainen@helsinki.fi

Yhteyshenkilö: tutkimusavustaja Henni Kuitunen henni.kuitunen@helsinki.fi

VEPO-voimaa johtajuuteen -hanke kohdentuu varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa työskentelevän henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Mukana kouluttautumassa ja kehittämässä ovat opettajat, kasvatus- ja koulutusalan johtajat eri tasoilla sekä johtoryhmät. 

Hankkeen tavoitteena on edistää koulutuksellista tasa-arvoa, moninaisuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä vahvistaa yhteistyötä eri tasojen välillä koulutusjärjestelmissä. 

Hanke on Opetushallituksen rahoittama ja koulutus on opetustoimen henkilöstökoulutusta ja kohderyhmään kuuluville osallistujille maksutonta. Valtakunnallisesti tarjottava VEPO-voimaa johtajuuteen -koulutus tukee johtamisosaamisen kehittymistä ja rakentaa yhteisöllistä toimintakulttuuria koulutusjärjestelmän eri tasoilla. VEPO tulee sanoista varhaiskasvatus sekä esi- ja perusopetus.

VEPO-voimaa johtajuuteen -koulutus pohjautuu Kohti kehittyvää johtajuutta (VEPO 2035) -raportin esitykseen kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden kehittämiseksi.

Koulutus toteutetaan yhteistyöverkostona, jota koordinoi Jyväskylän yliopisto. Verkostoon kuuluvat lisäksi Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lapin yliopisto ja Tampereen yliopisto.

Helsingin yliopiston alueellisessa koulutus- ja kehittämistoiminnassa työskennellään pitkäjänteisesti kahden kunnan varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetusyksiköiden kanssa. Työskentelyn perustana ovat osallistujien tarpeista nousevat teemat ja toiminnan kehittämisen tavoitteet.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa

  • korostetaan jaettua johtajuutta ja pedagogista johtajuutta
  • pyritään edistämään koulutuksellista tasa-arvoa, moninaisuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta 

Koulutus antaa työkaluja ja malleja itsensä ja tiimin johtamiseen sekä koulutusuudistusten toimeenpanossa tarvittavaan johtajuusosaamisen kehittymiseen.

Opinnoissa tehdään suunnitelma, joka tukee henkilökohtaista kasvua johtajana sekä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä koko työyhteisössä ja organisaatiossa opintojen aikana ja niiden jälkeen.

Yhteiset osuudet toteutetaan verkon välityksellä kolmena webinaarina, joihin liittyy alueellista työskentelyä:

  • Kasvatus- ja koulutusalan perustehtävä muuttuvassa maailmassa
  • Jaettu pedagoginen johtaminen 
  • Moninaisuuden ja sosiaalisen inkluusion johtaminen
Lisätietoja