Toiminnan tehostamiseen tähtäävät rakenteelliset uudistukset sekä pedagogiseen toimintakulttuuriin kohdistetut laatuvaatimukset asettavat johtajuudelle monenlaisia haasteita. Tässä kansainvälisessä tutkimushankkeessa tuotetaan focus group -keskustelujen diskursiivisen analyysin kautta tietoa varhaiskasvatuksen johtajien ja henkilöstön johtajuudelle antamista merkityksistä. Aikaisempien tutkimusten valossa voidaan johtajuudella katsoa olevan merkittävä rooli henkilöstön sitoutumisessa, työhyvinvoinnissa ja pedagogisessa laadussa. Erityisesti yhtenäinen näkemys organisaation perustehtävästä, jaetut arvot ja hyvät rakenteet jaetulle pedagogiselle johtajuudelle ovat keskeisiä varhaiskasvatuksen laatua määrittäviä tekijöitä.
Tutkimusryhmän perustamiskokous oli 21.4.2017, University of South Africa, Pretoriassa, Etelä-Afrikassa ja tutkimuksen suunnittelukokous Hampurissa Saksassa osana ILRFEC:n kuudetta konferenssia: 6th International Leadership Research Forum Early Childhood (ILRFEC) 4.-6.9.2017. Vuonna 2018 järjestettiin seminaari Lammin tutkimusasemalla Suomessa, 7.-10.8., ja syyskuussa 25.-27. 2019 ryhmä tapasi seminaarin merkeissä Etelä-Afrikassa.
Tutkimusryhmä on osa kansainvälistä varhaiskasvatuksen johtajuustutkijoiden ILRFEC-verkostoa (
Hankkeen johtaja: Yliopistonlehtori
Tämä tutkimus pyrkii yhtä aikaa tavoittamaan varhaiskasvatuksen johtajuuden kohtaamien haasteiden kansallisia ja globaaleja ulottuvuuksia. Kansallisilla osatutkimuksilla tuotetaan suomalaisen kontekstin lisäksi tietoa Etelä-Afrikassa, Japanissa, USA:ssa, Saksassa ja Singaporessa varhaiskasvatuksen johtajuudelle annetuista merkityksistä. Eri maissa rakentuvien johtajuusdiskurssien vertailu auttaa tavoittamaan kunkin maan varhaiskasvatuksen johtajuuden vahvuuksia ja haasteita. Tätä kautta voidaan selkeämmin erottaa varhaiskasvatuksen johtajuuden kontekstista riippuvat ja riippumattomat piirteet.
Tutkimus lisää ymmärrystä vallitsevista johtajuusdiskursseista ja niihin sisältyvistä erilaisista odotuksista varhaiskasvatuksen johtajuudelle. Selkiyttämällä johtajuudelle eri konteksteissa asetettuja odotuksia ja siihen liitettyjä merkityksiä, edesautetaan varhaiskasvatuksen eri toimijoiden välistä vuoropuhelua, joka puolestaan mahdollistaa johtajuuden tavoitteiden toteutumisen: henkilöstön sitoutumisen, osaamisen ja työhyvinvoinnin tukemisen sekä ennen kaikkea laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen jokaisen lapsen kohdalla.
Research group leader University Lecturer Elina Fonsén, University of Helsinki, Finland elina.fonsen(at)helsinki.fi
University Lecturer Päivi Kupila, University of Tampere, Finland
Lecturer Tarja Liinamaa, University of Jyväskylä, Finland
Professor Nkidi Phatudi, University of South Africa, South Africa
Associate professor Sharon Mampane, University of South Africa, South Africa
University Lecturer Modise Matshediso, University of South Africa, South Africa
Dr Namhla Sotuku, University of Fort Hare, South Africa
University Lecturer Chika Inoue, Tokoha University junior college, Japan
Associate professor Masayo Kawakita, Jumonji University, Japan
Professor Tunde Szecsi, Gulf Coast university, Florida
Doctoral research student, Shaireen Selamat, University of Warwick, UK (Singapore)
Professor Petra Strehmel, Hampurg University of Applied Sciences, Germany
Professor Rose Mugweni, Great Zimbabwe university, Zimbabwe
Associate Professor Emily Ganga, Great Zimbabwe university, Zimbabwe
Doctoral research assistant Clarisse Halpern, Gulf Coast university, Florida
Advisor members
Emerita Professor Eeva Hujala, University of Tampere, Finland
Professor Manjula Waniganayake, University of Macquarie, Australia
Educational consultant, Jillian Rodd, UK
Student members:
Vivianne Ruohola, University of Helsinki, Finland
Marika Repo, University of Helsinki
Markus Sauvola, University of Helsinki
Sofia Fonsén, University of Tampere
Jan Varpanen, University of Tampere
Anna Reponen, University of Jyväskylä
Fonsén, E. (2019)
Fonsén, E. (2013).
Fonsén, E. (2014).
Fonsén, E., Akselin, M-L. & Aronen, K. (2015).
Fonsén, E. & Keski-Rauska, M-L. (2018). Varhaiskasvatuksen yhteinen johtajuus vastakohtaisten diskurssien valossa. (The joint leadership of early childhood education in the light of contrasting discourses) Työelämän tutkimus 3/2018, 185-200.
Fonsén, E. & Mäntyjärvi, M. (2019) Diversity of the assessments of a joint leadership model in Early Childhood Education. Teoksessa P. Strehmel, J. Heikka, E. Hujala, J. Rodd & M. Waniganayake (Toim.) Leadership in Early Education in Times of Change. Research from five Continents. Opladen-Berlin-Toronto: Verlag Barbara Budrich, 154-169.
Fonsén, E. & Soukainen, U. (2019)
Fonsén, E. & Ukkonen-Mikkola, T. (2019)
Fonsén, E., Varpanen, J., Strehmel, P, Kawakita, M., Inoue, C., Marchant, S., Modise, M., Szecsi, T. & Halpern, C. (2019) International review of ECE leadership research - Finland, Germany, Japan, Singapore, South Africa and the United States under review. Teoksessa P. Strehmel, J. Heikka, E. Hujala, J. Rodd & M. Waniganayake (Toim.) Leadership in Early Education in Times of Change. Research from five Continents. Opladen-Berlin-Toronto: Verlag Barbara Budrich, 253-276.
Fonsén, E. & Vlasov, J. (2017). Leading Pedagogical Quality in the Context of Finnish Child Care. In C. Ringsmose & G. Kragh-Müller (Eds.) The Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Series: International Perspectives on Early Childhood Education and Development, Vol. 15. Cham: Springer International Publishing AG, 253–265.
Hujala, E., Eskelinen, M., Chen, C., Inoue, C., Matsumoto, M. & Kawase, M. (2016). Leadership tasks in Early Childhood Education in Finland, Japan and Singapore. Journal of Research in Childhood Education, vol. 30, no.3, 406-421
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (Eds.) (2013). Researching Leadership in Early Childhood Education. Tampere: Tampere University Press.
Keski-Rauska, M-L., Fonsén, E., Aronen, K. & Riekkola A. (2016).
Parrila, S. & Fonsén, E. (Eds.).(2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. (Pedagogical leadership in ECE. Handbook for practise.) Jyväskylä: PS-kustannus.
Soukainen, U. & Fonsén, E. (2018).
Ukkonen-Mikkola, T. & Fonsén, E. (2018).
Varpanen, J. (in press).
Pousi, N. (2019).
Fonsén, S. (2018).
Repo, M. (2019).