Kognitiivinen aikuisten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma 2026-2029

Koulutusohjelma toteutetaan yhteistyössä Kognitiivisen psykoterapian yhdistyksen kouluttajien yhteenliittymän kanssa
Koulutusohjelman perustiedot

Koulutusohjelman laajuus: 68,5 opintopistettä

Alkaminen ja kesto: Koulutusohjelma alkaa elokuussa 2026. Koulutusohjelma kestää 3,5 vuotta (7 lukukautta).

Ryhmäkoko: Koulutusohjelmaan otetaan 18-24 opiskelijaa.

Opetustilat: Lähiopetus toteutetaan Helsingin yliopiston  tiloissa.

Koulutuksen teoria- ja menetelmäopintojen hinta on 13 100-14 480 euroa riippuen opiskelijamäärästä (18-24). Koulutusmaksu jakautuu seitsemälle lukukaudelle.

 Muut maksut, jotka maksetaan suoraan palveluntarjoajalle

  • työnohjaus (120 h ryhmämuotoista työnohjausta): hinta-arvio 5 525- 6 000 euroa
  • yksilöllinen koulutuspsykoterapia (40 h): hinta-arvio noin 4 400 euroa (arviolta 110 euroa/tunti)
  • Ryhmäkoulutuspsykoterapia (40 h): hinta-arvio 1 700- 2 000 euroa
  • soveltuvuusarviointi: 240 euroa
  • Mervi Koivisto, vastuukouluttaja; PsM, Kognitiivinen psykoterapeutti VET
  • Allan Sandroos, vastuukouluttaja; PsM , Kognitiivinen psykoterapeutti VET
  • Sauli Valkeajärvi, vastuukouluttaja; PsM, Kognitiivinen psykoterapeutti VET, kouluttajapsykoterapeutti
  • Reetta Aalto-Setälä, kouluttaja, PsM, psykoterapeutti VET
  • Aleksi Jalava, kouluttaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Aino Juusela, kouluttaja,työnohjaaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Jochen Knoll, kouluttaja; diplomi-psykologi, kouluttajapsykoterapeutti
  • Kirsti-Liisa Kuusinen, kouluttaja; PsT, psykoterapeutti VET
  • Irena Miettinen, kouluttaja; TM, psykiatrinen sairaanhoitaja, kouluttajapsykoterapeutti
  • Petri Mäntynen, kouluttaja, opinnäytetyön ohjaaja; PsL, Kognitiivinen psykoterapeutti VET, kouluttajapsykoterapeutti
  • Tiina Saarinen,kouluttaja; PsM, psykoterapeutti
  • Terhi Tammi, kouluttaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Susann Thylin, kouluttaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Janne Vesalainen, kouluttaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Maarit Virta-Jämiä,kouluttaja; Dos, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, kouluttajapsykoterapeutti
  • Mira Castrén, työnohjaaja; PsM, psykoterapeutti YET
  • Minna Katajarinne, työnohjaaja; PsM, psykoterapeutti VET
  • Hanna Puttonen, työnohjaaja; PsM, psykoterapeutti
  • Arja Suovesi-Pöysti, työnohjaaja; PsM, psykoterapeutti VET
  • Juha Hokkanen, työnohjaaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Anna Kallanranta, työnohjaaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Tiina Paju, työnohjaaja; sairaanhoitaja (AMK), kouluttajapsykoterapeutti
  • Susan Toivonen,  työnohjaaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Heidi Walther, työnohjaaja; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Desiree Sevelius, työnohjaaja; TL, kouluttajapsykoterapeutti
  • Kaisa Pietilä, opinnäytetyön ohjaaja, KM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Juha Happonen, opinnäytetyön ohjaaja; PsL, kouluttajapsykoterapeutti
  • Jukka Honka, ryhmäpsykoterapeutti; psykiatrinen sairaanhoitaja, psykoterapeutti VET
  • Janne-Jukka Huopaniemi, ryhmäpsykoterapeutti; sairaanhoitaja (AMK), kouluttajapsykoterapeutti
  • Niina Jukkara, ryhmäpsykoterapeutti; psykiatrinen sairaanhoitaja, kouluttajapsykoterapeutti
  • Anna Kettukallio, ryhmäpsykoterapeutti; sosionomi AMK, kouluttajapsykoterapeutti
  • Marjo Kleemola, ryhmäpsykoterapeutti; PsM, kouluttajapsykoterapeutti
  • Jari Paappanen, ryhmäpsykoterapeutti; sosiaalikasvattaja, sosionomi, psykoterapeutti
Koulutusohjelman sisältö

Kognitiivisen psykoterapian teoreettinen perusta ja koulutusohjelmassa opetettavat psykoterapiamenetelmät

Kognitiivinen psykoterapia sisältää useita teoreettisia malleja ja niihin pohjautuvia kliinisiä sovelluksia. Kaikkien mallien perustana on yhteinen kognitiiviseen psykoterapiaan perustuva käsitteistö ja tietyt kaikille kognitiivisille hoitomalleille yhteiset työskentelytavat (Kähkönen, ym, 2020).

Kognitiivisen psykoterapian teoria pohjautuu tietoon ihmisen mielensisäisestä tiedonkäsittelystä ja sen prosesseista. Kognitiivisen psykoterapian kehittymisen alkuvaiheissa 1950–1970-luvuilla huomion kohteena olivat kognitioiden sisällöt, esimerkiksi masennukseen liittyvät kielteiset automaattiset ajatukset ja niiden perustan muodostavat laajemmat uskomukset itsestä, muista ja maailmasta (kognitiivinen triadi, Beck). Sittemmin kognitiivisen psykoterapian kehitys ja tutkimus ovat suuntautuneet yhä enemmän sisällöistä prosesseihin. Tällöin on kyse siitä, kuinka ihminen käsittelee sisäistä ja ulkoista informaatiota, ja luo sen pohjalta suhdetta itseensä ja maailmaan. Tarkastelun kohteena on myös se, miten nämä prosessit vaikuttavat ihmisen toimintaan, psyykkiseen hyvinvointiin ja psyykkisten häiriöiden kehittymiseen. Kognitiivisen psykoterapian alkuvaiheessa huomio ja interventiot kohdentuivat ajattelun ja oppimisen alueelle. Nykyisin mielensisäisiä tiedonkäsittelyprosesseja ja tiedonkäsittelyn rakenteita koskevan laajentuneen tietämyksen seurauksena kognitiiviset, emotionaaliset, fysiologiset ja sosiaaliset prosessit mielletään toisiinsa tiiviisti vaikuttaviksi. Nämä kaikki ovat tulleet osaksi terapiatyöskentelyä. Kokemuksen moniulotteisia aspekteja tutkitaan terapiassa yhdessä asiakkaan kanssa. Tämä painopisteen muutos näkyy myös asiakkaan ongelmien ja tilanteen käsitteellistämisessä ja hoitomenetelmissä.

Kognitiivinen psykoterapia kehittyi rinnakkain jo aiemmin 1900-luvun alussa kehittymään lähteneen käyttäytymisterapian teorian ja –terapiamallien kanssa. Tieto ihmisen käyttäytymisestä ja oppimisen prosesseista ohjaa käyttäytymisterapeuttista työskentelyä. Kognitiivinen ja käyttäytymisterapeuttinen työskentely ovat nykyisin olennainen osa kognitiivista psykoterapiaa. Kansainvälisesti käytetäänkin nimitystä kognitiivis-behavioraalinen terapia.

Kognitiivisen psykoterapian suuntaukset ovat kehittyneet viimeisinä aikoina muodostaen selkeitä transdiagnostisia hoitomalleja, sekä muita tutkimuksissa vaikuttaviksi havaittuja työskentelytapoja. Tällaisia integratiivisia hoitomalleja ovat mm. MBCT toistuvan masennuksen hoitoon, CBASP pitkäaikaisen masennuksen hoitoon ja skeematerapia persoonallisuushäiriöiden hoitoon.

Kognitiivisen psykoterapian empiirinen näyttö ja vaikuttavuus eri psyykkisten häiriöiden hoidossa

Kognitiivinen psykoterapia on yksi keskeisin psykoterapiamuoto, jota voidaan käyttää lievien ja keskivaikeiden depressioiden akuuttivaiheen hoidossa (Duodecim, 2020; Beck, 1979, 2011, Goldman ym, 2006). Kroonisen, pitkäkestoisen masennuksen hoitoon kehitetty lyhytkestoinen tai keskipitkä (12–40 käyntikertaa) CBASP-yhdistelmäterapia on hyödyllinen pitkäaikaisen masennuksen jatkohoidossa. Tietoisen läsnäolon menetelmään perustuva kognitiivinen psykoterapia (MBCT), on hyödyllinen uusien toistuvien masennustilojen ehkäisemisessä (Duodecim, 2020).

Kognitiivis-behavioraalinen psykoterapia on tehokasta yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoidossa (Duodecim, 2019; Lobbestael ym, 2006). Siinä yhdistetään kognitioiden uudelleenmuokkaus ja altistaminen. Näyttö on vahvaa, vaikka potilas olisi samanaikaisesti masentunut. Uudet kognitiivisen psykoterapian lähestymistavat vähentävät yleistyneeseen ahdistushäiriöön kuuluvaa liiallista huolestuneisuutta. Kognitiivis-behavioraalinen terapia vähentää paniikkikohtausten määrää ja välttämiskäyttäytymistä. Kognitiivis-behavioraalinen terapia on tehokasta sosiaalisten tilanteiden pelon hoidossa. Tähän hoitomuotoon sisältyvä altistaminen vähentää sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä pelko-oireita ja välttämiskäyttäytymistä (Duodecim, 2019). Epävakaan persoonallisuushäiriön Käypä hoito -suositus toteaa, että määräpituisista psykoterapioista on hyötyä (Duodecim, 2019, Arntz ym, 2005). Dialektinen käyttäytymisterapia, DKT, vähentää epävakaasta persoonallisuudesta kärsivien naisten tahallista itsensä vahingoittamista ja itsemurhayritysten määrää sekä psykiatrisen sairaalahoidon tarvetta. Skeemakeskeinen psykoterapia vähentää epävakaan persoonallisuushäiriön vaikeusastetta ja siihen liittyvää ahdistuneisuus- ja mielialaoireilua sekä parantaa elämänlaatua (Duodecim, 2019; Napel-Schutz, 2011). Oulussa on tutkittu (Leppänen, 2015) skeematerapeuttisen hoitomallin vaikuttavuutta epävakaan persoonallisuushäiriön hoidossa. Tutkimusnäyttöä on myös skeematerapian vaikuttavuudesta valikoimattomassa psykiatrisen avohoidon potilasjoukossa (van Vreesvijk ym., 2014). Tunnepainotteisen kognitiivisen psykoterapian tutkimuksessa fokus on ollut terapeuttisessa muutoksessa sekä terapian ilmiöiden tutkimisessa (Pascual-Leone, 2018; Pascual-Leone, Yeryomenko, 2016). Tunnetyöskentelyn hyödyllisyyttä mm. depression, traumaperäisen stressin ja vuorovaikutusongelmien hoidossa on niin ikään tutkittu (Goldman ym, 2006; Paivio & Nieuwenhuis, 2001).

Teoreettiset ja tieteelliset kriteerit, keskeiset lähteet:

  • Arntz, A., Klokman, J. & Sieswerda, S. An experimental test of the schema mode model of borderline personality disorder. Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry 2005; 36:226-39.
  • Bamelis, L. L. M., Evers, S. M. A. A., Spinhoven P. & Arntz A. (2014). Results of a multicenter randomized controlled trial of the clinical effectiveness of schema therapy for personality disorders. American Journal of Psychiatry, 171, 305–322.
  • Beck, A. T., Rush, J., Shaw. B. & Emery, G.: Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press, 1979
  • Beck, J. Cognitive therapy: Basics and beyond. 2. painos. New York: Guilford Press, 2011
  • Cuijpers, P., Cristea, I. A., Karyotaki, E. & Rejnders, M. (2016). How effective are cognitive behavior therapies for major depression and anxiety disorders? A meta-analytic update of the evidence. World Psychiatry, 15:245–258.
  • Duodecim. Ahdistuneisuushäiriöt. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin, Suomen Psykiatriyhdistys ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2019
  • Duodecim. Depressio. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Psykiatriyhdistys ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2020
  • Duodecim. Epävakaa persoonallisuus. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Psykiatriyhdistys ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2019
  • Giesen-Bloo, J., van Dyck, R., Spinhoven, P., van Tilburg, W., Dirksen, C., van Asselt, A. D. I., Kremers, I. P., Nadort, M. & Arntz, A. (2006). Outpatient psychotherapy for borderline personality disorder: a randomized controlled trial of schema-focused therapy versus transference focused psychotherapy. Archives of General Psychiatry, 63, 649–658.
  • Goldman, R.N., Greenberg, L.S & Angus, L. The effects of adding emotion-focused interventions to the client-centered relationship conditions in the treatment on depression. Psychotherapy Research 2006; 16: 537-549
  • Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J. J., Sawyer, A. T. & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive behavioral therapy: a review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5):427–440.
  • Kähkönen, S., Karila, I., Koivisto, M. & Holmberg, N. (toim.)(2020) Kognitiivinen psykoterapia. Helsinki: Duodecim
  • Lobbestael, J., Vreeswijk, M. & Arntz, A. An empirical test of schema mode conceptualisations in personality disorders. Behavioural Research and Therapy 2008; 40/7: 854-860
  • Napel-Schutz, M.C., Abma, T., Banelis, L. & Arntz, A. Personality disorder patients’ perspectives on the introduction to imagery within schema therapy: a qualitative study of patients’ experiences. Cognitive and Behavioral Practice 2011; 18:482-490
  • Newman, C.F., (2013) Core competencies in cognitive-behavioral therapy. Becoming a highly effective and competent cognitive-behavioral therapist. Routledge.
  • Pascual-Leone, A. How clients “change emotion with emotion”: A programme of research on emotional processing. Psychotherapy Research 2018; Vol. 28, No.2, 165-182
  • Pascual-Leone, A. & Yeryomenko N. The client “experiencing” scale as a predictor of treatment outcomes: A meta-analysis on psychotherapy process. Psychotherapy Research 2016; DOI: 10.1080/10503307.2016.1152409
  • Paivio, S.C. & Nieuwenhuis, J.A. Efficacy of emotion-focused therapy for adult survivors of child abuse: a preliminary study: Journal of Traumatic Stress 2001; 14:115-133
  • van Vreesvijk, M., Broersen, J. & Schurink, G. (2014) Mindfulness and schematherapy: a practical quide. Wiley & Sons
  • Yakin, D., Grasman, R. & Arntz, A. (2020). Schema modes as a common mechanism of change in personality pathology and functioning: Results from a randomized controlled trial. Behavior Research and Therapy, 126, 103553.

Opetussuunnitelma kokonaisuutena ja opintovaiheiden nivoutuminen toisiinsa on suunniteltu James Bennett-Levyn kognitiivisen psykoterapeutin taitojen ja terapeuttikompetenssien kehittymistä kuvaavan mallin ja Cory Newmanin kompetenssikäsityksen pohjalta. Bennett-Levyn mallissa kuvataan psykoterapeuttina kehittymisen tiedollista, taidollista ja reflektiivistä osa-aluetta ja niiden vaikutusta toisiinsa. Newman taas kuvaa tarkemmin kompetenssien sisältöä kognitiivisessa psykoterapiassa. 

Käsillä olevan koulutuksen teemat kulkevat läpi koko prosessin. Yleisenä periaatteena koulutuksessa on toisaalta kognitiivisen näkökulman opettaminen, joka kantaa tulevaa psykoterapeuttia paitsi opintojen aikana, niin myös jatkossa uusien näkökulmien oppimisessa. Toisaalta koulutuksessa pyritään myös erilaisten näkökulmien integrointiin juuri tämän kognitiivisen näkökulman varassa.

Ensimmäinen teema on lyhyiden psykoterapia-asetelmien opettelu etenkin koulutuksen alkuvaiheessa, jolloin kognitiivisen psykoterapian perusteita käsitellään ja joihin teemoihin tämä lähestymistapa erityisesti sopii vastaten myös ajan haasteisiin ja tarpeisiin. Tavoitteena on, että opiskelija omaksuu valmiudet toteuttaa lyhyitä kognitiivisia lyhytterapioita. Toinen teema on psykoterapeuttisen vuorovaikutuksen hahmottaminen ja siihen asettuminen, jossa keskeisellä sijalla on tutkivan yhteistyön ajatus, jossa psykoterapeutti orientoituu ko. asiakkaaseen, hänen kokemuksiinsa ja ongelmiinsa. Kolmas teema on kokemuksellisuus psykoterapian tiedollisten ja taidollisten osa-alueiden omaksumisen tekijänä. Tässä keskeisellä sijalla on opiskelijan reflektio, jota tukee opintojen loppuvaiheessa painottuva Deliberate Practice- tyylinen, hyvin yksityiskohtainen opiskelijan omien haasteiden tunnistaminen ja niiden kehittäminen.

Opintojen neljännessä ja viidennessä vaiheessa perehdytään tarkemmin monimutkaisempien mielenterveyden häiriöiden hoitoon (persoonallisuushäiriöt) ja niiden hoidossa keskeisiin integroiviin, transdiagnostisiin hoitomalleihin. Neljännen vaiheen aikana perehdytään erityisesti tunneteoriaan terapeuttisen muutoksen prosessia selittävänä teoriana sekä tunnekeskeiseen työskentelyyn ja sen mahdollisuuksiin psyykkisten ongelmien (mm. depressio, traumaperäinen stressi, ihmissuhdevaikeudet) hoidossa. Tässä vaiheessa myös laajennetaan ja syvennetään hankittua osaamista perehtymällä pitkäaikaiseen ja toistuvaan masennukseen sekä traumojen ja dissosiaation kognitiiviseen psykoterapiaan Viidennessä vaiheessa fokusoidaan keskeisesti ja monipuolisesti persoonallisuushäiriöiden hoitoon.

Opintokokonaisuuden kuudennessa vaiheessa opiskelijat aloittavat opinnäytetyön kirjoittamisen intensiivisesti. Kuudes vaihe myös koostaa opintoja ja orientoi opiskelijan jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Opinnäytetyöt esitellään tämän opintojakson aikana. Opintokokonaisuuden seitsemännessä vaiheessa perehdytään erityisteemoihin, jotka sijoittuvat koulutusohjelmassa osiksi edeltäviä vaiheita siten, että ne sisällöiltään integroituvat luontevalla tavalla osaksi koulutusohjelman kokonaisuutta. Opiskelijat tutustuvat syvemmin tunteisiin, niiden tunnistamiseen, säätelyyn ja minäkäsityksen muodostumiseen sekä syömishäiriöihin ja seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden ilmiöihin. Tässä vaiheessa myös perehdytään kompleksisiin traumoihin ja kehollisuuteen sekä neuropsykiatrisiin häiriöihin.

Koulutusohjelman rakenne

Kaikille Helsingin yliopiston psykoterapeuttiopiskelijoille yhteiset teoria- ja menetelmäopinnot koostuvat kolmesta opintojaksosta.

  1. Mielenterveyden häiriöt (2 op)
  2. Psykoterapiatutkimuksen menetelmät (2 op)
  3. Integroiva tapausseminaari (1 op)

Kuhunkin opintojaksoon sisältyy kaksi seminaaripäivää sekä itsenäisiä tehtäviä. Opintojaksot järjestetään pääsääntöisesti kerran lukuvuodessa. Suoritusajankohdan voi itse valita, mutta vahva suositus on, että Mielenterveyden häiriöt suoritetaan heti opintojen alussa, Psykoterapiatutkimuksen menetelmät ennen opinnäytetyön aloittamista ja Integroiva tapausseminaari opintojen lopulla.

I Kognitiivisen psykoterapian perusteet I 5 op 

Opintojakso koostuu kolmesta kaksipäiväisestä (15 t) seminaarista sekä niihin liittyvästä kirjallisuudesta sekä ennakkotehtävistä ja portfoliotehtävästä. 

Osaamistavoitteet: 

  • Orientoitua opintoihin
  • Perehtyä kognitiivisen psykoterapian peruskäsitteisiin
  • Oppia kognitiivisen psykoterapian ja kognitiivisen-käyttäytymisterapian perusmenetelmät masennuksen hoidossa sekä lyhytterapeuttisen työskentelyn luonne.

Sisällöt: 

  • Kognitiivinen psykoterapia ja psykoterapeutiksi kasvamisen prosessi. Kognitiivisen psykoterapian perusteet ja perustaidot I . Lyhytterapeuttinen työote (15 t)
  • Terapeuttinen vuorovaikutus ja käsitteellistäminen (15t)
  • Vaihtoehtoisia näkökulmia ja toimimisen tapoja akuutin masennuksen hoidossa (15 t)

 

II Kognitiivisen psykoterapian perusteet II  4 op 

Opintojakso koostuu yhdestä kaksipäiväisestä (15 t) ja yhdestä yksipäiväisestä seminaarista ( 7,5 t) sekä niihin liittyvästä kirjallisuudesta, kirjallisuuden verkko-opinnoista ja ennakkotehtävistä sekä portfoliotehtävästä. Opintojaksoon kuuluu Kirjallisuuden verkko-opinnot I Ahdistuneisuushäiriöt (4 t). 

Osaamistavoitteet: 

  • Oppia kognitiivisen psykoterapian ja kognitiivisen käyttäytymisterapian perusmenetelmät ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa sekä lyhytterapeuttisen työskentelyn luonne. 

Sisällöt:

  •  Kirjallisuuden verkko-opinnot I: Ahdistuneisuushäiriöt (4t)
  • Pelot, altistus ja uudet näkökulmat. Ahdistuneisuuden hoito I
    • a) paniikkihäiriö, sosiaaliset pelot ja yleistynyt ahdistuneisuus (15t)
    • b) pakko-oireinen häiriö (7,5 t)

 

III Psyykkisten häiriöiden kehityksellinen näkökulma ja terapiasuhteen ilmiöt 6 op 

Opintojakso koostuu kahdesta kaksipäiväisestä (15 t) seminaarista sekä niihin liittyvästä kirjallisuudesta, kirjallisuuden verkko-opinnoista (4 t) ja ennakkotehtävistä sekä portfoliotehtävästä. Tunti-ja opintopistemääriin sisältyy kaksipäiväinen seminaari jaksosta VII (15 t). 

Osaamistavoitteet: 

  • Ymmärtää kehityksellisen ja vuorovaikutuksellisen kehityksen merkitys kognitiivisessa psykoterapiassa
  • Ymmärtää kiintymyssuhteiden merkitys psyykkiselle hyvinvoinnille ja terapiasuhteelle

Sisällöt: 

  • Kehityspsykologinen näkökulma kognitiivisessa psykoterapiassa (15 t)
  • Kirjallisuuden verkko-opinnot II: Terapiasuhde (4 t)
  • Kiintymyssuhdenäkökulma ja terapeuttinen vuorovaikutus (15 t)
  • Opintojakso VII: Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja I.
    • a)Tunteiden tunnistaminen, säätely ja minäkäsityksen vahvistuminen. Syömishäiriöiden hoito (7,5 t)
    • b) Seksuaalisuuden ja ja sukupuolisuuden moninaisuus (7 ,5 t).

IV Kognitiivisen psykoterapian syventävä jakso 8 op 

Opintojakso koostuu kahdesta kaksipäiväisestä (15 t) ja kahdesta yksipäiväisestä (7,5 t) seminaarista sekä niihin liittyvästä kirjallisuudesta, kirjallisuuden verkko-opinnoista ja ennakkotehtävistä sekä portfoliotehtävästä. Tunti- ja opintopistemääriin on sisällytetty kaksipäiväinen seminaari jaksosta VII (15t). 

Osaamistavoitteet:

  •  Ymmärtää tunteiden ja tunnekeskeisen työskentelyn merkitys psykoterapiassa
  • Omaksua tunnekeskeisen työskentelyn perusmenetelmiä
  • Oppia liittämään tunnekeskeistä työskentelyä osaksi psykoterapiaprosessia
  • Syventää osaamista masennuksen ja ahdistuneisuuden hoidossa
  • Oppia soveltamaan transdiagnostisia ja integratiivisia lähestymistapoja
  • Osaa tunnistaa eritasoisia traumoja ja niiden vaikutuksia
  • Osaa soveltaa traumaperäisen oireilun hoidon keskeisiä kognitiivisia ja tunnekeskeisiä työtapoja 

 

Sisällöt: 

  • Kirjallisuuden verkko-opinnot III : Tunteet ja tunnepainotteinen työskentely (4 t)
  • Tunnekeskeinen työskentely ja terapeuttinen muutos (15t)
  • Toimijuus ja interpersoonalliset suhteet pitkäkestoisessa masennuksessa(7,5 t)
  • Mindfulness ja hyväksyminen. Toistuva masennus (7,5 t).
  • Traumatisoituminen ja dissosiaatio (15 t)
  • Opintojakso VII: Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja II. Kompleksinen trauma ja kehollisuus. (15 t)

V Kognitiivisen psykoterapian hoitomallit persoonallisuushäiriöiden hoidossa lähiopetusta 6 op

 Opintojakso koostuu kolmesta kaksipäiväisestä seminaarista (15 t) sekä niihin liittyvästä kirjallisuudesta, kirjallisuuden verkko-opinnoista (4 t) ja ennakkotehtävistä sekä portfoliotehtävästä. 

Osaamistavoitteet: 

  • Tutustua erilaisiin kognitiivisen psykoterapian näkökulmiin persoonallisuushäiriöiden hahmottamisessa ja ymmärtämisessä.
  • Ymmärtää terapiasuhteen ilmiöitä ja erityispiirteitä persoonallisuushäiriöiden terapiassa
  • Perehtyä erityisesti skeematerapiaan ja dialektiseen käyttäytymisterapiaan 

Sisällöt: 

  • Kirjallisuuden verkko-opinnot IV : Kognitiivinen psykoterapia persoonallisuushäiriöiden hoidossa (4 t)
  • Persoonallisuushäiriöt I: Johdatus persoonallisuushäiriöiden hoitoon, terapiasuhteen luominen ja ylläpitäminen (15t)
  • Persoonallisuushäiriöt II: Skeematerapeuttinen moodimalli ja kokemukselliset työtavat (15h)
  • Persoonallisuushäiriöt III: Dialektinen käyttäytymisterapia ja taitonäkökulma epävakaan persoonallisuushäiriön hoidossa (15 h)

 

VI Psykoterapian tutkimus ja opintoja koostava jakso 4,5 op

Opintojakso koostuu kahdesta kaksipäiväisestä ja yhdestä yksipäiväisestä seminaarista ja niihin liittyvästä kirjallisuudesta ja ennakkotehtävistä. Lisäksi jaksoon sisältyy kolme (á 4 t ) opinnäytetyön ohjaustapaamista pienryhmässä sekä 4 t/opiskelija henkilökohtaista ohjausta, joita ei lasketa lähiopetuksen tunteihin. Tunti- ja pistemäärä sisältää kaksipäiväisen seminaarin jaksosta VII (15 t). 

Osaamistavoitteet: 

  • Perehtyä johonkin kognitiivisen psykoterapian erityiskysymykseen ja tuottaa siitä tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattava opinnäytetyö
  • Esitellä suurryhmälle omaa opinnäytetyötä koskevaa teoriaa, käytäntöjä ja ilmiöitä sekä harjoitella tieteellistä keskustelua, argumentointia ja tutkimuksellisen otteen soveltamista psykoterapeuttitoiminnassa
  • Reflektoida oman psykoterapeuttikompetenssin kehittymistä ja orientoitua jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen 

Sisällöt: 

  • Opinnäytetyöseminaari I
    • a) Tutkimuksellinen ote omassa työssä - opinnäytetöiden aloitus (8 t)
    • b) Koulutuksen välireflektio (5,5 t)
  • Opinnäytetöiden ohjaus pienryhmissä (3 x 4 t)
  • Opinnäytetyön henkilökohtainen ohjaus (4 t)
  • Opinnäytetyöseminaari II (8 t)
  • Opintojakso VII: Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja III: Neuropsykiatriset häiriöt: ADHD ja autismin kirjo kognitiivisessa psykoterapiassa (15 t)

VII Kognitiivisen psykoterapian erityisteemat, lähiopetusta 3 op

Opintojakso koostuu viidestä kaksipäiväisestä seminaarista (15 t) ja niihin liittyvästä kirjallisuudesta ja ennakkotehtävistä. Vain kaksi viimeistä seminaaria lasketaan tämän opintojakson pisteisiin. 

Osaamistavoitteet:

  • Tutustua kognitiivisen psykoterapian erityisteemoihin ja niihin liittyviin terapeuttisiin näkökulmiin ja terapeuttisiin painotuksiin ja erityispiirteisiin
  • Saattaa opiskelu päätökseen 

Sisällöt: 

  • Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja I.
    • a)Tunteiden tunnistaminen, säätely ja minäkäsityksen vahvistuminen. Syömishäiriöiden hoito (8 t)
    • b) Seksuaalisuuden ja ja sukupuolisuuden moninaisuus (7 t). Tämän seminaarin tuntimäärä sisältyy opintojaksoon III. 
  • Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja II: Kompleksinen trauma ja kehollisuus (15 t). Tämän seminaarin tuntimäärä sisältyy opintojaksoon IV.  Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja III: Neuropsykiatriset häiriöt:
    • a) adhd ja
    • b) autismin kirjo kognitiivisessa psykoterapiassa (15 t). Tämän seminaarin tuntimäärä sisältyy opintojaksoon VI.
  • Kognitiivisen psykoterapian erityisteemoja IV: Kansainvälinen seminaari (15 t) - Päätösseminaari: Työnohjaus ja ammatillinen kehittyminen II (15 t)

Työnohjausta tulee olla vähintään 130 tuntia (13 op). Työnohjaus toteutetaan 3-4 hengen pienryhmissä. 

Työnohjauksen osaamistavoitteet

Opiskelija oppii soveltamaan kognitiivisen psykoterapian teoriaa ja työtapoja yksittäisten potilaiden psykoterapiaprosessien itsenäiseen läpiviemiseen. Harjaantuu arvioimaan omaa kompetenssiaan, toimintaansa ja sen vaikutusta terapian ilmiöihin ja tuloksiin.

Psykoterapeuttinen potilastyö

 Koulutuksen aikana tulee tehdä vähintään 300 tuntia psykoterapeuttista potilastyötä. Työnohjauksen aikana opiskelijoiden tulee tehdä vähintään 300 tuntia ohjattua potilastyötä (asiakas vähintään 16-vuotias), sisältäen vähintään 4 aikarajoitteista koulutusterapiaa (alle vuoden, alle 40 tapaamiskertaa) ja vähintään 2 pitkää koulutusterapiaa (yli vuoden, vähintään 40 tapaamiskertaa), kahden työnohjaajan ohjaamana.

Ryhmämuotoinen koulutuspsykoterapia (40 t) toteutetaan 5 tai 4 hengen ryhmissä. Yksilöpsykoterapia (40 t) toteutuu kognitiivisen psykoterapian kouluttajapsykoterapeutin tai vaativan erityistason, tai vastaavan pätevyyden omaavan kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutin antamana yksilöllisenä koulutuspsykoterapiana.

Mikäli opiskelijalla on ennen koulutuksen alkua kognitiivista yksilöpsykoterapiaa käytynä, siitä vähintään 20t on käytävä meneillään olevan koulutuksen aikana. Ennen koulutuksen alkua käydystä yksilöpsykoterapiasta voidaan hyväksilukea korkeintaan 20t, jos yksilöterapian päättymisestä on kulunut enintään kaksi vuotta ja jos opiskelijan psykoterapeuttina on toiminut kognitiivinen tai kognitiivis-käyttäytymisterapeuttinen VET-/kouluttajapsykoterapeutti.

Kognitiivisen psykoterapian erityiskysymykseen laaja-alaista perehtymistä vaativa, tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattava kirjallinen tuotos ja sen arviointi. 

Osaamistavoitteet: opiskelija 

  • Perehtyy valitsemaansa kognitiivisen psykoterapian ilmiöön.
  • Oppii kuvaamaan tieteellisen kirjoittamisen mallilla ymmärrettävästi kognitiivisen psykoterapian teoriaa ja käytäntöjä.
  • Ymmärtää ja hallitsee psykoterapian tieteellisessä ja ammatillisessa kirjoittamisessa ja kirjallisessa keskustelussa tarvittavat kommunikointitavat (käsitteiden määritteleminen, argumenttien perusteleminen, tietolähteiden osoittaminen yms.)
  • Osaa esitellä kognitiivisen psykoterapian ilmiöitä yleisölle ja reflektoida niistä.

Edistymisen seuraaminen ja osoittaminen näytöllä (ns. jatkuva näyttö). 

Tietojen osalta

Seminaarityöskentelyyn osallistuminen, ennakkotehtävien suorittaminen, simulaatio-ja muihin pienryhmäharjoitteisiin osallistuminen. Verkko-opintojen tehtävien suorittaminen. Opinnäytetyön ohjaajan ja yliopiston tarkastajan hyväksymä opinnäytetyö. 

Taitojen osalta

Hyväksytyt koulutusterapioiden yhteenvedot sekä työnohjauksessa kirjallinen ja suullinen raportointi ja työskentelyyn osallistuminen, opiskelijan terapiaistuntonauhoitteiden pohjalta tapahtuva psykoterapeuttisen taidon arviointi (jatkuva arviointi). 

Itsereflektion kehittymisen osalta

Opiskelijan henkilökohtainen kehittymissuunnitelma HOPS, jota arvioidaan HOPS -keskusteluissa (koulutuksen alkuvaiheessa, puolivälissä ja loppuvaiheissa). Oman koulutuspsykoterapian merkityksen kirjallinen reflektointi. Itsereflektio omasta kehitysprosessista psykoterapeutiksi.