Koulutusohjelman laajuus: 65 opintopistettä
Alkaminen ja kesto: Koulutusohjelma alkaa syyskuussa 2024. Koulutusohjelma kestää 3,5 vuotta (7 lukukautta).
Ryhmäkoko: Koulutusohjelmaan otetaan 20-28 opiskelijaa.
Opetustilat: Lähiopetus toteutetaan pääasiassa Helsingin yliopiston keskustakampuksen tiloissa.
Koulutusohjelma rakentuu kognitiivis-behavioraaliseen teorianmuodostukseen (engl. cognitive-behavioral therapy), jota täydennetään toisella integratiivisella lähestymistavalla, kognitiivis-analyyttisella psykoterapisuuntauksella (engl. cognitive-analytic therapy) sekä uusimmilla, ns. kolmannen aallon terapiasuuntauksilla. Näissä kaikissa korostuu potilaan ja psykoterapeutin aktiiviseen yhteistyösuhteeseen, ongelmien ja oireiden jäsentämiseen ja työskentelyn kohdentamiseen ja tapauskohtaisesti valittuihin työmenetelmiin rakentuva muutos potilaan tavassa rakentaa kuvaa itsestään ja suhteestaan ympäristöön. Teorioiden pohjalta johdetut menetelmät auttavat potilasta muuttamaan niitä kognitiivisia tiedonkäsittelyn prosesseja, joiden varassa hän tulkitsee, arvioi ja ohjaa omaa toimintaansa.
Kognitiiviset psykoterapiat (engl. cognitive therapy) ovat virallisen lääketieteen piiriin kuuluvia hoitomuotoja, joilla on kansainvälisesti vakiintunut asema psykoterapioiden joukossa. Kognitiiviset psykoterapiat ovat kehittyneet erityisesti akateemisen psykologiatieteen ja psykiatria-oppiaineen piirissä tehdyn tieteellisen tutkimuksen ja pitkäaikaisen kliinisen kokemuksen pohjalta. Ne ovat hyödyntäneet uusimpia tutkimustuloksia mm. informaation prosessoinnin, oppimisen lainalaisuuksien ja käyttäytymisanalyysin, oman tunne-elämän ja toiminnan ohjauksen, tiedonkäsittelyn neurofysiologian ja aivotutkimuksen sekä kliinisen psykiatrian alueilta. Teoreettinen tieto kokoaa käsityksen psyykkisten häiriöiden kehittymisestä ja ilmentymisestä sekä hoidollisten interventioiden vaikutusmekanismeista.
Kognitiiviset psykoterapiat ovat potilaan ja terapeutin yhteistyösuhteeseen rakentuvia aktiivisia, kohdennettuja ja tavoitteellisia muutosprosesseja, joiden pohjana on yhteisesti jaettu ymmärrys oireita tai ongelmia ylläpitävistä tekijöistä ja niiden keskinäisistä vaikutussuhteista. Psykoterapeutti pyrkii aktiivisella, keskittyneellä ja potilaan kokemukseen eläytyvällä tavalla ymmärtämään kärsimyksen subjektiivista luonnetta ja potilaan tapaa rakentaa kuvaa itsestään ja toimintaympäristöstään. Terapia rakentuu havaintoaineiston keräämiselle ja ongelmallista toimintaa koskevien olettamusten empiiriselle testaamiselle, joka jatkuu myös terapiaistuntojen ulkopuolella tehtävien välitehtävien ja harjoitteiden avulla. Työskentelyssä suunnataan huomiota sekä ajattelumalleihin ja toimintaa ohjaaviin uskomukseen, että kärsimystä ylläpitäviin kognitiivisiin prosesseihin pyrkimyksenä vahvistaa potilaan kykyä löytää sellainen asema suhteessa sisäisiin ja ulkoisiin tapahtumiin, joka vahvistaa parempaa tunteiden ja toiminnan ohjausta. Kehittämällä mielen sisäistä tiedonkäsittelyä ja dialogia kognitiivinen terapia lisää taitoa sietää ja ymmärtää todellisuutta uudella tavalla ja motivoitua toimintatottumuksiksi vakiintuneiden toiminta- ja ajattelutapojen uudistamiseen omien elämänarvojen mukaisella tavalla.
Kognitiiviset terapiat ovat osoittautuneet turvallisiksi hoitovaihtoehdoiksi useimpien psyykkisten ja toiminnallisten sairauksien hoidossa, joko yhdistettyinä lääkehoitoon tai muihin hoitoihin, tai yksin käytettyinä. Niiden käyttöalue on laaja ulottuen akuuttien kriisien ja traumaattisten tilojen jälkihoidosta pitkittyneiden mielialahäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, persoonallisuuden kehityshäiriöiden, riippuvuussairauksien, syömishäiriöiden, somatisaatiohäiriöiden tai psykoottisten ja delusionääristen tilojen hoitoon.
Koulutusohjelma antaa tiedolliset ja taidolliset valmiudet toimia aikuisten psykoterapeuttina ja toteuttaa eri mittaisia psykoterapiaprosesseja, joissa hyödynnetään kognitiivista ja siihen kytkeytyvää integratiivista lähestymistapaa, taustateorioita ja tutkimusnäyttöä. Koulutusohjelma antaa pätevyyden toteuttaa lyhyitä tutkimus- ja motivointijaksoja (1-4 hoitokertaa), kohdennettuja lyhytterapioita (5-20 hoitokertaa) sekä pitkäjänteisiä (yli 30 terapiatunnin mittaisia) psykoterapiajaksoja mielenterveyden häiriöistä kärsivien potilaiden kanssa, ensisijaisesti psykiatrisen erikoissairaanhoidon puitteissa tai psykiatrisen hoitoarvioinnin perusteella. Ohjelmasta valmistunut tunnistaa yleisimpiä psyykkisiä häiriötiloja, ymmärtää niiden kehityksellistä taustaa ja häiriöitä ylläpitäviä mekanismeja, ja osaa valita ja käyttää tapauskohtaiseen jäsennykseen rakentuvia kognitiivisia, kokemuksellisia ja käyttäytymisterapeuttisia hoitomenetelmiä. Opinto-ohjelman suorittanut hallitsee psykoterapiasuhteen rakentamisen, ymmärtää vuorovaikutuksellisia ilmiöitä ja omaa osuuttaan suhteen ylläpitämisessä sekä osaa käsitellä terapiasuhteen haastavia tilanteita. Ohjelmasta valmistunut osaa arvioida potilaan soveltuvuutta lyhyempään tai pidempään psykoterapiaan, hoidon mahdollisuuksia ja rajoituksia, potilaan muutosvalmiutta ja hoidollisten tavoitteiden asettamista.
Kouluttajina toimivat kognitiivis-integratiivisen psykoterapian kouluttajapsykoterapeutit:
Koulutusohjelman laajuus on 65 opintopistettä ja se koostuu seuraavista opintokokonaisuuksista:
Kaikille Helsingin yliopiston psykoterapeuttiopiskelijoille yhteiset teoria- ja menetelmäopinnot koostuvat kolmesta opintojaksosta.
Kuhunkin opintojaksoon sisältyy kaksi seminaaripäivää sekä itsenäisiä tehtäviä. Opintojaksot järjestetään pääsääntöisesti kerran lukuvuodessa. Suoritusajankohdan voi itse valita, mutta vahva suositus on, että Mielenterveyden häiriöt suoritetaan heti opintojen alussa, Psykoterapiatutkimuksen menetelmät ennen opinnäytetyön aloittamista ja Integroiva tapausseminaari opintojen lopulla.
Koulutusohjelma muodostaa suunnitelmallisen, yhtenäisen ja prosessinomaisen kokonaisuuden, jossa teoria- ja menetelmäopinnot, oman psykoterapeuttisen työn ohjaus ja itsereflektiokyvyn ja itsetuntemuksen kehittyminen tukevat johdonmukaisesti toisiaan.
Ensimmäisen lukukauden aikana opitaan hoitosuhteen rakentamisen perusteet, potilaan muutosvaiheen ja sitoutumisen arviointi sekä ensijäsennyksen tekeminen kognitiivisen mallin mukaisesti. Oma potilastyö aloitetaan säännöllisen työnohjauksen alaisena toisen lukukauden alusta ja alussa harjoitellaan alkuarvion tekemistä, motivointia ja terapian esittelyä potilaalle 1-5 käynnin mittaisten jäsentelyjaksojen muodossa.
Kognitiivista mallia täydennetään kognitiivis-analyyttisellä jäsennystavalla ja opitaan ymmärtämään ja kuvaamaan toiminnan sekventiaalisuutta ja potilaan elämässä ja hoitosuhteessa ilmeneviä vastavuoroisia asetelmia. Kolmannen lukukauden aikana työskentelyä laajennetaan 5-20 käynnin mittaisiin lyhytterapioihin ja opitaan tavallisimpien emotionaalisten häiriöiden, kuten akuuttien ahdistuneisuus- ja mielialahäiriöiden hoidon erityismenetelmiä.
Neljännen lukukauden aikana syvennetään osaamista elämänhistoriallisen tiedon aktivoimisessa ja hyödyntämisessä pitkäkestoisempien sopeutumis- ja ihmissuhdeongelmien käsittelyssä ja valmennetaan pitempikestoisen psykoterapiaprosessin käynnistämiseen. Viidennen lukukauden aikana harjoitellaan kokemuksellisia, tunteiden prosessoimisen ja säätelyn työtapoja sekä laajennetaan osaamista persoonallisuushäiriöiden psykoterapiaan.
Kuudes lukukausi perehdyttää menetelmiin, joita on kehitetty erityisryhmien, kuten deluusio-, syömishäiriö- ja addiktiopotilaiden ja neuropsykiatristen häiriöiden hoitoon. Lisäksi syvennetään osaamista uusimpien, kolmannen aallon kognitiivisten ja transdiagnostisten terapiamenetelmien käytössä. Samalla käynnistetään oman opinnäytetyön tekeminen ja siihen liittyvä yksilöllinen ohjaus. Seitsemäs lukukausi päättää ohjelman ja tarkastelee syvällisemmin terapiaprosessin ilmiöitä, psykoterapeutin vastatunteita, ja haastavia tilanteita hoitosuhteissa. Jakson aikana kootaan näyttö ja esitellään valmistuneet opinnäytetyöt.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Ennakkokirjallisuus, luento- ja seminaariopetusta, verkkotentti ja oppimispäiväkirja. Seminaari- ja menetelmäopetusta 4 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja seminaariopiskelua. Verkkotentti ja reformulaatio- tai jakson lopetuskirjeen luonnostelu potilaalle. Dialogisen sekvenssianalyysin tekeminen oman äänitiedoston pohjalta. Seminaari- ja menetelmäopetusta 4 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Ennakkolukemisto, luento- ja seminaariopetusta. Verkkotentti, ennakkojäsennyksen ja hoitosuunnitelman rakentaminen tapausaineiston pohjalta. Seminaari- ja menetelmäopetusta 4 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja teoriaseminaarit kirjallisuuden ja artikkeleiden pohjalta. Verkkotentti.Seminaari- ja menetelmäopetusta 3 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja seminaariopiskelua kirjallisuuden pohjalta. Verkkotentti ja kuvaus skeematerapian soveltamisesta oman potilaan kanssa. Mielikuvamatkan ja mielikuvadialogin toteuttaminen oman potilaan kanssa – äänitiedosto. Seminaari- ja menetelmäopetusta 5 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja seminaariopiskelua kirjallisuuden pohjalta. Emotionaalisen tekniikan toteuttaminen ja dokumentointi ääni tai videotiedostona. Oppimispäiväkirja.Seminaari- ja menetelmäopetusta 2 kontaktiopetuspäivää
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja seminaariopiskelua kirjallisuuden pohjalta. Verkkotentti kirjallisuuden ja kontaktiopetuksen pohjalta. Ketjuanalyysin rakentaminen ongelmakäyttäytymisen pohjalta.Seminaari- ja menetelmäopetusta 5 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja teoriaseminaarit kirjallisuuden pohjalta, oppimispäiväkirja. Seminaari- ja menetelmäopetusta 2 kontaktiopetuspäivää.
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja seminaariopiskelua kirjallisuuden pohjalta. Verkkotentti ja tapausesimerkki tietoisen, hyväksyvän läsnäolon liittämisestä terapian kontekstiin. Seminaari- ja menetelmäopetusta 4 kontaktiopetuspäivää
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Luento- ja teoriaseminaarit kirjallisuuden pohjalta, oppimispäiväkirja. Seminaari- ja menetelmäopetusta 2 kontaktiopetuspäivää..
Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuaan opiskelija
Toteutus: Ennakkolukemisto, luento- ja teoriaseminaarit kirjallisuuden pohjalta, verkkotentti, opinnäytetöiden esitteleminen. Seminaari- ja menetelmäopetusta 3 kontaktiopetuspäivää.
Koulutukseen kuuluu kaikkia sen opintokokonaisuuksia integroiva opinnäytetyö, joka on johonkin psykoterapian erityiskysymykseen laaja-alaista perehtymistä vaativa, tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattava kirjallinen tuotos. Opinnäytteen tavoitteena on edistää opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä psykoterapeuttina sekä teoreettisen ja kliinisen osaamisen integraatiota.
Opinnäytetyössä opiskelijan tulee osoittaa:
Osaamistavoitteet: Työnohjauksen avulla teoreettinen ja menetelmällinen opetus siirretään käytännön taidoiksi ja opiskelijan omaan työkulttuuriin.
Työnohjaus, jonka tulee perustua vähintään 300 tuntiin psykoterapeuttista potilastyötä, toteutetaan ryhmämuotoisesti 4 osallistujan ryhmissä siten että jokaiselle ryhmän jäsenelle annetaan tasapuolisesti aikaa omien hoitotilanteiden ja potilastapausten esittämiseen. Työnohjaus toteutetaan 2-4 viikon välein lomakuukausia lukuun ottamatta. Työnohjaukseen valmistaudutaan etukäteen keräämällä tuntimuistiinpanoja ja/tai ääni- ja videotallenteita hoitotilanteista. Työnohjauksessa tarkastellaan hoidon työskentelykohteita, tapauksen jäsentämistä, potilaan muutoksen vaihetta ja motivointia, psykoterapian hoitosuunnitelmaa, hoitosuhteen vastavuoroisia ilmiöitä ja hoitosuhteen ongelmia, terapeutin omia vastatunteita ja menetelmien valintaan ja soveltamiseen liittyviä seikkoja. Koulutuksen aikana tulee toteuttaa vähintään kuuden potilaan psykoterapia siten, että näistä neljä on 15-20 käynnin mittaisia lyhytterapioita ja kaksi minimissään 40 käynnin mittaisia psykoterapioita.
Omaa psykoterapeuttikoulutuksen aikaista koulutuspsykoterapiaa vaaditaan vähintään 80 tuntia, josta 40 tuntia toteutuu yksilömuotoisena koulutuspsykoterapiana ja 40 tuntia ryhmämuotoisesti. Koulutuspsykoterapiaa antavan psykoterapeutin tulee olla kouluttajapsykoterapeutti, jonka viitekehys on kognitiivinen, kognitiivisanalyyttinen tai kognitiivinen käyttäytymisterapia. Aikaisemmista oman psykoterapian jaksoista hyväksytään korkeintaan 40 tuntia, jos se on suoritettu korkeintaan 5 vuotta aikaisemmin ja terapian antaja on vähintään VET-psykoterapeutti ja aikaisemman oman psykoterapian viitekehys on kognitiivinen.
Tiedollisen ja teoreettisen osaamisen näyttö tapahtuu jokaiseen opintojaksoon sisältyvän esseen tai verkkotentin muodossa. Kliinisten taitojen näyttö tapahtuu keräämällä dokumentaatiota omasta psykoterapiatyöstä. Koulutuksen päättyessä suoritetaan näyttökoe. Näyttökoe sisältää kuuden koulutuspotilaan työnohjatusta terapiaprosessista laaditut dokumentit sekä kirjallisen opinnäytetyön.
Koulutuksen teoria- ja menetelmäopinnot: 14 050 euroa. Koulutusmaksu jakautuu seitsemälle lukukaudelle.
Muut maksut, jotka maksetaan suoraan palveluntarjoajalle