Och en Promotionsprodcast såg dagens ljus - några ord om att bege sig in i podcasternas värld

Inför Promotionens jubelår 2023 skapades en podcast, som består av tio avsnitt. Manus och dialog, bandning och klippning och slutproduktion krävde en hel trupp av engagerade medarbetare. Läs mer om hur roligt vi hade och hur vi skapade podden - och klicka på länkarna för att lyssna på oss!

Att skriva blogg år 2022 är redan tämligen passé, eftersom man just nu lever i en värld som exempelvis präglas av podcasternas stigande popularitet. Med ljud och berättande kan man skapa en hel värld som kan öppna sig för lyssnaren ute på promenad, som meditation eller som en källa av information nästan var man helst befinner sig. Därför kändes det väldigt relevant att även lyfta fram promotionstraditionen i en podcast. Podden vi skapade består av tio avsnitt. En del av avsnitten är på finska, några på svenska och ett avsnitt är på engelska, så att vi kan nå ut till alla möjliga personer som kan tänkas intressera sig för temat. I podden granskas en rad varierande ämnen såsom promotionens symbolvärld, udda traditioner, synligheten i gatubilden, motståndet mot promotionen samt individuella - och kollektiva? - promotionsminnen. Vi fick möjligheten att intervjua berömda och legendariska personer som professorerna Matti Klinge och Esa Saarinen samt många kunniga experter inom olika områden, som kunde belysa promotionstraditionen.

För manus och dialog svarade historikerna Kristina Ranki och Eva Ahl-Waris. Vi delade upp ansvaret för avsnitten 50-50, men vi deltog mer eller mindre båda i skapandet av samtliga avsnitt ändå. Inbandningarna gjordes per zoom, på olika ställen in corpore med hjälp av våra smarttelefoner samt i Soc&Koms splitternya studio, där Mats Söderman och Alva Stenman skötte inbandningarna professionellt. Klippning och bearbetning gjordes av Ippi Arjanne och Iiro Sipola på Jaksomedia. Till hjälp i arbetet och den skapande och redaktionella processen hade vi en “Promotions-Padlet” - en plattform jag tidigare brukat i undervisningen på bland annat Arbis. Men i detta sammanhang kom plattformen väl till pass, då alla parter nådde den lätt, och envar kunde lägga till och bearbeta det uppladdade materialet snabbt och behändigt.

Sällan har man haft så inspirerande och rent ut sagt roliga arbetsuppgifter som hösten 2022 då vi skapade Promotionspodcasten. Det var också otroligt underbart att få träffa alla personer vi intervjuade och ta sig tillbaka till sina egna promotionsminnen, samtidigt som man fick sprida promotionens glädjebudskap vidare. Det var spännande att få sitta i en riktig studio och att få sätta mer fokus än tidigare på hur man skapar en intressant ljudvärld. Vi var även tvungna att tänka på längden av programmet och tyvärr, ibland välja bort material, som var intressant men helt enkelt inte rymdes med - kill one’s darlings!

Hittills har podden utkommit med tre delar, som man kan lyssna till Podcast-sidan.

Vi har även gjort mindre puffar för podden som publicerats på Instagram och i Soundcloud tillsammans med Studio Soc&Kom. Tack till alla samarbetspartners och informanter som ställde upp för oss - det här var ett fantastiskt projekt!

Eva Ahl-Waris, FD