Välkommen till årsdagsfesten 2021!

Inbjudan till årsdagsfesten och distansevenemangen under Helsingfors universitets födelsedagsvecka 22–26.3.2021.
Bästa medarbetare och studenter samt universitetets vänner

Ni är varmt välkomna att fira Helsingfors universitet som fyller 381 år och följa födelsedagsveckans distansevenemang på universitetets Youtube-kanal och Tankehörnans webbplats från måndag 22.3 till fredag 26.3.2021. Fredag 26.3 firar vi officiellt Helsingfors universitets 381 årsdag och kl. 12 hålls årsdagens festtal av statsminister Sanna Marin.

Födelsedagsveckans program inleds måndag 22.3 kl. 12 med rektor Jari Niemeläs (specialuppgifter) tal på temat gemenskap. I dessa tider är det viktigt att stärka såväl sambandet mellan människan och naturen, det internationella samfundet som gemenskapen inom universitetet.

Kom och fira universitetets årsdag med oss, och ta del av födelsedagsveckans distansevenemang på webben! Under födelsedagsveckan kan du dela bilder, tankar och hälsningar med universitetsgemenskapen på sociala medier genom att använda hashtaggen #WeAreHelsinkiUni och nämna universitetskontot. Fredag 26.3 kan du också följa vår protokollexpert Juha Hurmes inlägg och ställa frågor om årsdagen och akademiska traditioner på universitetets Twitter-konto (@helsinkiuni).

Vi ses alltså på webben och sociala medier!

Nedan närmare program för födelsedagsveckan. Länkarna till evenemangen läggs till senare.

Födelsedagsveckans program

Rektor (specialuppgifter) Jari Niemelä håller veckans öppningstal.

Se talet på vår YouTube-kanal kl. 12.

Du kan se kärleksbreven på vår YouTube-kanal kl. 12.

Alumndagen 2021: Högspänning i luften. Diskussionsevenemanget livesänds från Tankehörnan.

På alumndagens evenemang diskuterar vi hur teknologin formar vår världsbild.

Diskussionen på Stage i Tankehörnan leds av journalisten och arbetslivsprofessorn, JM Reetta Räty. Aktuella synvinklar från forskningen och arbetslivet erbjuds av universitetsforskaren i allmän statslära, docent Emilia Palonen och Senior Sustainability Communications Manager Timo Nurmi (Posti Group Abp).

Invigningen av webbutställningen När allt förändrades – Fotografier från universitetsgemenskapens coronavardagar sänds på vår YouTube-kanal kl. 12.

Invigningens program:

På onsdagen inleds Helsingfors och Nairobi universitets strategiska partnerskap under ledning av rektor Sari Lindblom och rektor Stephen Kiama.

Talare vid evenemanget är

• kommissionär Jutta Urpilainen
  • Amb. Simon Nabukwesi, Principal Secretary
  • statssekreterare Tuomo Puumala
  • ambassadör Erik Lundberg
  • professor Olli Vapalahti och professor Omu Anzala.

Du kan följa invigningen av partnerskapet på vår YouTube-kanal kl. 16.

Invigningen sker på engelska.

Offentliggörandet av J.V. Snellmanpriset samt mottagarens tal kan ses på vår YouTube-kanal torsdag kl. 12.

J.V. Snellmanpriset är en uppskattad hedersbeteckning för förtjänstfull popularisering av vetenskap.

En diskussion om gemenskapens betydelse för universitetssamfundet sänds live från Tankehörnan på torsdag kl. 13. Temat dryftas av förvaltningsdirektör Esa Hämäläinen, Matematisk-naturvetenskapliga fakultetens dekanus Kai Nordlund, biträdande professor Kirsi Mikkonen från Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten samt Sophie Nyyssönen från Helsingfors universitets studentkår. Efter evenemanget kan man fortsätta diskussionen med sina arbets- eller studiekamrater, från och med kl. 14.

Temat dryftas av förvaltningsdirektör Matematisk-naturvetenskapliga fakultetens och från Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten samt en representant för Helsingfors universitets studentkår.

Följ diskussionen.

I programmet är

• rektorns hälsning på årsdagen: rektor Sari Lindblom
  • årsdagens festtal: statsminister Sanna Marin
  • musik.

Följ evenemanget på vår YouTube-kanal från kl. 12.