Välkommen till årsdagsfesten 2022!

Inbjudan till årsdagsfesten och distansevenemangen under Helsingfors universitets födelsedagsvecka 21–25.3.2022.
Inbjudan

Bästa medarbetare och studenter samt universitetets vänner,

Ni är varmt välkomna att fira Helsingfors universitet som fyller 382 år och följa födelsedagsveckans distansevenemang på universitetets YouTube-kanal och Tankehörnans webbplats måndag 21.3–fredag 25.3.2022.

Födelsedagsveckans program består av rektor Sari Lindbloms festtal och offentliggörandet av J. V. Snellman-prisets mottagare, samt bland annat av videohälsningar från universitetets studenter och alumner – bland dem ett tal av Helsingfors stads borgmästare Juhana Vartiainen. Forskar-”live” tar oss med bakom kulisserna i forskarnas arbete på campus och forskningsstationerna. Jubileumsveckan når sin höjdpunkt på fredagen när rektor Sari Lindblom håller festtal på universitetets 382-årsdag.

Från och med måndagen kan vi också alla ge våra egna förslag på vad som ska sparas i tidskapseln som kommer att placeras i universitetets huvudbyggnad. Tidskapseln öppnas år 2082 när huvudbyggnaden fyller 250 år. Lämna in ditt förslag via universitetets sociala medier eller genom att skicka e-post till adressen yo-museo(at)helsinki.fi med rubriken Aikakapseli. Sista inlämningsdag för förslagen är 26.3. En kommitté som leds av kansler Kaarle Hämeri väljer ut de föremål som ska läggas i tidskapslen. Resultatet offentliggörs våren 2022.

Se födelsedagsveckans program dag för dag nedan. Under födelsedagsveckan kan du dela bilder, tankar och hälsningar med universitetsgemenskapen på sociala medier genom att använda hashtaggen #WeAreHelsinkiUni och nämna universitetskontot.

Vi ses på webben och i sociala medier!

Måndag 21.3.

Veckans program kör igång måndag 21.3 kl. 10 med studentambassadör Jussi Sokkanens fartfyllda video där han tar oss med på en tur runt universitetets campus, sett från en skejtares perspektiv. Kl. 11 fortsätter programmet med födelsedagsveckans öppningstal som hålls av rektor Sari Lindblom. Du hittar videorna på universitetets YouTube-kanal.

Tisdag 22.3.

Tisdag 22.3 firar vi Helsingfors universitets alumndag och klockan 11 får vi höra alumnernas trevliga minnen från Helsingfors universitet. Därefter får vi lyssna till ett tal av vår alumn Juhana Vartiainen, Helsingfors stads borgmästare. Videorna finns tillgängliga på universitetets YouTube-kanal från och med kl. 11.

Samma kväll ordnas ett diskussionsevenemang i Tankehörnan som livesänds med start kl. 17.30. Evenemanget riktar sig till alumner och deltagarna diskuterar kring hållbarhet och social hållbarhet i arbetslivet. Mer information och anmälan till evenemanget.

Onsdag 23.3.

Onsdag 23.3 kl. 11 är det studenternas tur att inta scenen på universitetets Youtube-kanal. Temat är studentgemenskapens betydelse för såväl de enskilda studenterna som för studentorganisationerna.

Från Tankehörnan livesänds samma dag med start kl. 13 diskussionen Vi möjliggör omställningen – universitetens roll i hållbarhetsomställningen. Debatten tar upp hurdana roller universiteten har i byggandet av en hållbarare värld. Samtidigt kommer Helsingfors universitet att offentliggöra sitt första program för hållbarhet och ansvar samt en rapport om hållbarhets- och ansvarsarbetet. Deltagare i diskussionen är Riikka Heikinheimo (Finlands näringsliv EK), Susanna Lehvävirta (HELSUS), Suvituuli Lundmark (FSF) och Mari Pantsar (Sitra). Även Anita Lehikoinen (UKM), Tom Böhling (Helsingfors universitet) och Riina Koivuranta (Helsingfors universitet) deltar. Journalisten Jari Hanska leder diskussionen. Evenemanget hålls på finska, men spelas in och textas på finska, svenska och engelska. Följ diskussionen här

Torsdag 24.3.

Torsdag 24.3 offentliggörs mottagaren av J. V. Snellman-priset som delas ut för förtjänstfull popularisering av vetenskap. Pristagaren håller tal kl. 11 på universitetets YouTube-kanal

Klockan 12 startar forskar-”live”YouTube där vi får en inblick i forskarnas vardag på campus och vid forskningsstationerna. Forskar-”live” kan också ses på infotavlorna på campus under torsdagen.

Fredag 25.3.

Fredag 25.3 håller rektor Sari Lindblom festtalet på universitetets 382-årsdag. Talet kan ses på universitetets YouTube-kanal kl. 11.