Sami Nikander berättar om sitt arbete på IT-centret

Sami Nikander arbetar som lösningskonsult vid Helsingfors universitets center för informationsteknologi (IT-centret). Sami har varit länge vid IT-centret och hunnit arbeta i en mängd olika IT-uppgifter vid universitetet.
Varför ville du jobba just vid IT-centret?

Jag är generalist, det vill säga en alltiallo, min ursprungliga yrkesbakgrund är programvaruutveckling och planering av användargränssnitt. Numera finner jag mig dock allt oftare mitt i att lösa (eller förklara) IT-mysterier eller processknutar. Jag är någon slags Full Stack-farbror – jag förstår lite om allt men är inte en toppexpert inom något särskilt delområde. Jag talar flytande kod och arkitektur, behärskar de alkemistiska symbolerna för UX-design och förkortningarna som universitetsbyråkrater använder och kan tolka dem alla i olika riktningar. Jag förstår också slutanvändare och gillar rådgivning och utbildning.

Jag måste erkänna att jag ursprungligen började jobba här 2009 med ganska anspråkslösa förväntningar, med tanken att ”nu är det bråttom att skaffa ett jobb och man kan ju alltid söka sig härifrån”. Jag blev dock snabbt entusiastisk över IT-centret som arbetsplats eftersom arbetsgemenskapen var otroligt motiverande och uppmuntrande och arbetet mångsidigt. Jag tycker att det här är den bästa arbetsplatsen jag haft hittills, och utan att jag märkte något hade jag för en tid sedan plötsligt varit här redan i tio år!

Vad är det mest intressanta och inspirerande med arbetet?

Det här jobbet är inte långtråkigt, inga dagar är varandra lika. På måndag förbättrar jag kanske databasen i ett gammalt datasystem, på tisdag leder jag ledningens strategiworkshop, på onsdag väljer jag möbler till teamlokalerna med inredningsarkitekten, på torsdag guidar jag projektchefen i införandet av ett nytt datasystem och på fredag trimmar jag DevOps-verktyg för ett nytt IT-projekt.

Vilka utbildningsmöjligheter har IT-centret och vad har du lärt dig i ditt arbete?

Man satsar på utbildning här på ett alldeles fenomenalt sätt. Utbildning och livslångt lärande är en självklarhet vid IT-centret. Jag har kunnat delta i praktiskt taget varje utbildning och konferens jag önskat och har fått köpa böcker och nätmaterial. Alltid vid behov har IT-centret också beställt skräddarsydd konsulthjälp i hands on-stil om till exempel ny teknik för vårt team.

Under resan har jag lärt mig Lean-tänkande, faciliteringsmetoder, coachande ledarskap, containertekniker, arkitekturer för mikrotjänster och så vidare, och har samtidigt (med dålig framgång) försökt hålla jämna steg med de nya hipsterprogrammeringsteknikerna för varje år. År 2016 återvände jag till expertuppgifter efter fem år som chef för mitt team. De senaste åren har gått åt till att bygga DigiHub, universitetets kompetensgemenskap för digital utveckling och försökskultur, reda ut den roliga världen av elektronisk ärendehantering och hålla gamla datasystem i gång samt planera anständiga begravningar för dem.

År 2020 medförde nya slags arbetsuppgifter när jag blev lösningskonsult på heltid. Nu använder jag mina dagar till att lyssna på universitetsfolkets IT-behov och lösa datasystemproblem som är besvärligare än vanligt. Utvecklingen av en verksamhetskultur fortsätter också.

Läs mer berättelser om folket vid IT-centret!
Lediga anställningar

Vi erbjuder inspirerande uppgifter för proffs inom IT-branschen. Kolla lediga anställningar på universitetets webbplats eller skicka en öppen ansökan till oss på adressen hr-tike@helsinki.fi.