Jag arbetade hos ett IT-företag år 2007 när jag såg en intressant platsannons från Helsingfors universitet där man sökte en ledare för ett Service Desk-projekt. Syftet med projektet var att centralisera de dåvarande IT-rådgivningstjänsterna till en professionell Helpdesk, utveckla supportprocesser och införa ett ärendesystem. Jag hade tillbringat min arbetskarriär vid företag inom IT- och datatrafiksbranschen, så temaområdena var bekanta. Uppgiften lät på ett trevligt sätt utmanande och universitetsvärlden intressant, så jag inledde arbetet som datasystemprojektchef vid Helsingfors universitets center för informationsteknologi – alltså IT-centret.
Universitetet var en ny slags arbetsmiljö för mig. Den största kulturchocken jag upplevde var kanske att jag i stället för att köra till jobbet nu tog bussen mot Berggatan, och att kaffet inte längre kom från en automat. Mina första arbetsuppgifter var relaterade till våra egna datasystemprojekt, där vi bland annat tog i bruk de datasystem som behövs för IT-stöd och utvecklade supportprocesser. I dessa kunde jag bekanta mig med organiseringen av IT-centrets stöd och de olika experttjänsterna och naturligtvis lära känna verkligt bra typer, dvs. våra egna experter.
Under de senaste sju åren har jag arbetat med universitets SAP-projekt som bland annat innefattat införandet av SAP HR- och SAP eRekry-systemen och uppdateringar av olika SAP-system. Erfarenhet har lärt mig att det alltid är värt att vara beredd på förändring. Vi beslutade till exempel redan i början av ekonomi-SAP:s migrationsprojekt att byta målsystemversionen till en nyare, vilket omedelbart orsakade en stor hög med ändringsförfrågningar. För närvarande bygger vi bland annat en ny funktion för projekthanteringssystem med SAP Fiori och processer relaterade till kompetensutveckling med hjälp av molntjänsten SAP SuccessFactors.
Jag tycker det är jättefint att vara med i universitetets projekt som relaterar till det digitala språnget. Att slutföra utmanande projekt, införa ny teknik och se framsteg i och resultat av arbetet är, enligt min mening, de mest inspirerande aspekterna av mina uppgifter. Ett stort plus är också att arbeta med bra och kunniga typer (arbetskamrater och leverantörsrepresentanter)!
Hos oss satsar man mycket på utbildning och på att utbilda sig, och därför är det utvecklingsinriktade proffs som börjar jobba på IT-centret. Man har tillgång till många av universitetets egna utbildningar och en möjlighet att delta i utbildningar utanför universitetet. Själv har jag genomfört bland annat Project Champion-utbildningarna och lärt mig facilitering och olika projektmetodiker. Dessutom finns utbildning tillgänglig i samband med respektive projekt. Vi har också möjlighet att delta i olika seminarier både i Finland och utomlands. Dessa är utmärkta stunder att lära sig om nätverkande och ”det nyaste”.
Hos oss uppmuntras alla aktivt till arbetsrotation och arbetstagarnas karriärutveckling stöds genuint. Själv planerar jag på att härnäst delta i chefscoachning eftersom jag har inlett chefsuppgifter utöver mina nuvarande projektchefsuppgifter. Jag tycker det är fint att IT-centrets personalklubb Hupari aktivt ordnar aktiviteter – tack vare arbetsgivaren har alla som är intresserade också möjlighet till pausgymnastik. Ergonomi tas på allvar vid IT-centret, och elektriska ståbord och sadelstolar ordnas för alla som är intresserade. Universitetet stöder personalens välbefinnande också genom att erbjuda Unisports motionskort till ett förmånligt pris. Själv cyklar jag dessutom till jobbet när vädret är bra, så jag kan tacka min arbetsgivare också för den här motionen, särskilt på dagar då möten hålls på flera olika campus.
Det finns otroligt många utvecklingsinriktade personer vid IT-centret som vill hålla lokalerna och arbetsmiljön trivsamma och trevliga. Hos oss är de anställda genuint viktiga och det är trevligt att komma till jobbet på morgonen.
Vi erbjuder inspirerande uppgifter för proffs inom IT-branschen. Kolla lediga anställningar på universitetets webbplats eller skicka en öppen ansökan till oss på adressen hr-tike@helsinki.fi.