Valoa Ukrainaan -tapahtuma 24.2. ja Kesken jääneet -näyttely 26.2. alkaen muistavat sodan uhreja

Kaupunkilaiset ovat tervetulleita Valoa Ukrainaan -tapahtumaan Senaatintorille lauantaina 24.2. klo 17, jolloin sytytetään hautakynttilät ukrainalaisille sodan uhreille. Maanantaina puolestaan 26.2. avautuu Kesken jääneet -näyttely yliopiston päärakennuksen aulassa.

Ensi lauantaina tulee kuluneeksi kaksi vuotta siitä, kun Venäjä aloitti täydellä voimalla brutaalin hyökkäyssotansa Ukrainaan. Vaikka sota levittää pimeyttä ympärilleen, emme saa antaa toivon ja valon sammua. Emme saa unohtaa Ukrainaa emmekä jättää ukrainalaisia selviytymään yksin, sillä ukrainalaiset taistelevat myös meidän vapautemme ja rauhamme puolesta. Sodan kestäessä ja inhimillisten kärsimysten kasvaessa tuen osoittaminen on entistäkin tärkeämpää.

Kutsumme kaikki kaupunkilaiset Valoa Ukrainaan -tapahtumaan Senaatintorille lauantaina 24.2. klo 17 sytyttämään hautakynttilän ukrainalaisille sodan uhreille. Tuomiokirkon portaiden kynttilämerellä lähetämme Ukrainaan vahvan viestin siitä, että suomalaiset eivät ole unohtaneet heitä. Ukraina ja ukrainalaiset tarvitsevat apuamme ja tukeamme entistäkin kipeämmin.

Valoa Ukrainaan -tapahtuman ohjelma alkaa Senaatintorilla Helsingin tuomiokirkon kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä klo 17.00. Tämän jälkeen alkaa kynttilöiden lasku kirkon portaille ja kuullaan ukrainalaisten kuorojen ja Ylioppilaskunnan Laulajien esitykset. Hautakynttilöitä voi käydä laskemassa Tuomiokirkon portaille jo klo 15 alkaen.

Kynttilöitä on jaossa Senaatintorilla järjestäjien toimesta 2 000 kappaletta. Tapahtuman päätteeksi Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry kerää kynttilät ja toimittaa ne Ukrainaan rintamalle, jossa niiden steariinia hyödynnetään energia- ja valolähteinä.

Tapahtumaan voi osallistua myös sytyttämällä kynttilän sosiaalisessa mediassa julkaisemalla kynttiläkuvan tai -emojin. Tapahtuman hashtagit ovat #WeMustNOTForget ja #WeStandWithUkraine.

Valoa Ukrainaan -tapahtuman ohjelma

Klo 17.00 Tapahtuma alkaa Helsingin tuomiokirkon kellojen soitolla. Juontaja Ira Hammermann avaa tilaisuuden. Pidämme minuutin hiljaisen hetken sodan uhrien muistoksi.

Maailma-kuoro johtajanaan Saara Ruuska sekä Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:n kuorot Perspiv johtajanaan Uliana Burdina ja Kalyna johtajanaan Gregory Pass esittävät yhdessä kappaleen Plyve kacha.

Juhlallinen kynttilöiden lasku arvovieraiden ja tapahtuman järjestäjien toimesta.

Maailma-kuoro, Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:n kuorot Perspiv, Kalyna ja Yasni-lapsikuoro johtajanaan Sofiia Yakovyshyna esittävät yhdessä kappaleen Molytva za Ukrainu (Rukous Ukrainasta).

Klo 17.30 Virallinen ohjelma päättyy Finlandia-hymniin Ylioppilaskunnan Laulajien triplakvartetin esittämänä.

Yleisö voi käydä laskemassa Tuomiokirkon portaille oman kynttilänsä.

Klo 20.00 Tuomiokirkon juhlavalaistus sammutetaan ja kynttilät kerätään energia- ja valonlähteeksi rintamalle Ukrainaan.

Jos et pääse paikalle klo 17, voit käydä sytyttämässä hautakynttilän Tuomiokirkon portaille klo 15–17 ja klo 17.30–20.

Tilaisuuden järjestävät Kirkko Helsingissä, Mothersforpeace ry ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry yhteistyössä Helsingin kaupungin, Helsingin yliopiston, valtioneuvoston kanslian sekä Ukrainan suurlähetystön kanssa.

Näyttely: Kesken jääneet 26.2.–4.3.2024

Kesken jääneet -näyttely kertoo nuorten ukrainalaisopiskelijoiden elämästä, joka katkesi Venäjän hyökkäyssotaan. Myöntämättä jääneiden tutkintotodistusten ja valokuvien kautta näyttely kertoo 40 sodassa kuolleen ukrainalaisopiskelijan tarinan. Nämä opiskelijat uhrasivat koulutuksensa, tavoitteensa, toiveensa, unelmansa ja elämänsä maansa hyväksi.

Näyttely muistuttaa Ukrainassa käytävästä sodasta ja hinnasta, jonka Ukrainan kansa maksaa päivittäin.

Näyttelyn järjestävät nuoret ukrainalaisaktiivit yhteistyössä kanadanukrainalaisten opiskelijoiden SUSK-järjestön ja Helsingin yliopiston kanssa. Näyttely avautuu 24. helmikuuta yli 45 yliopistossa eri puolilla maailmaa.

Paikka: Helsingin yliopiston päärakennus, Fabianinkatu 33, 00100 Helsinki
Aukioloajat: 26.2.–4.3.2024, ma–ti 8.00–20.00, pe 8.00–18.00 ja ma 4.3. klo 8.00–18.00

Ei pääsymaksua.

Lisätietoja: opiskelija Mariia Fursina mariia.fursina@helsinki.fi puh. 041 7249 511

Näyttely kertoo 40 sodassa kuolleen ukrainalaisopiskelijan tarinan. Yksi heistä oli kauppatieteitä Mariupolin yliopistossa opiskellut Danylo Bolshakov, 22. Hän oli hyvin ystävällinen, huumorintajuinen, järkevä ja vastuuntuntoinen nuori mies sekä taitava ristiriitojen ratkaisija.

Hänen tulevaisuudensuunnitelmiinsa kuului muuttaminen yhteen tyttöystävän kanssa. Töissä hän oli saamassa ylennyksen.

Danylo Bolshakov kuoli pelastaessaan isäänsä ja isoäitiään. Hän juoksi asuntoon, jonka ovi oli jumissa, ja yritti päästä sisään. Silloin venäläinen ohjus iskeytyi taloon romahduttaen sen. Danylo murskaantui betonilaattojen alle, eikä häntä saatu pois raunioista puoleentoista kuukauteen.