Yhteisten kohtaamisten kautta johtajat pääsevät tutustumaan nuoren lukiolaisen maailmankuvaan ja odotuksiin tulevaisuuden ja opintojen osalta. Nuorilta saatu näkemys auttaa johtoa kehittämään yliopiston toimintaa ja tekemään siitä yhä houkuttelevamman opiskelupaikan.
Ohjelmaan osallistuu yhteensä 15 johtajaa, jotka ovat rehtoraatin jäseniä, dekaaneja ja toimialajohtajia. Heitä mentoroi 23 lukiolaista Helsingin yhteislyseon lukiosta.
– Tämä on meille erittäin tärkeä uusi avaus. Haluamme ymmärtää paremmin yläkoulu- ja lukioikäisten nuorten tapaa hahmottaa tulevaisuuttaan ja opintoja sen osana. Me olemme kuulolla ja oppimassa näiltä upeilta nuorilta! Kertoo hankkeen ideoinut Helsingin yliopiston viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Taina Kyllönen.
Aivan tavallinen lukio
Helsingin yhteislyseon lukion opinto-ohjaajien Nina Kaurian ja Anniina Paalasen ei tarvinnut miettiä kauaa, kun mahdollisuus yhteistyöhön tarjoutui.
– On kiva lähteä tekemään tällaista yhteistyötä ihan tavallisena, alueellisena lukiona, jonne nuoret tulevat opiskelemaan lähialueilta. Meille opiskelijat tulevat monenlaisilta taustoista, Paalanen kertoo.
Osa nuorista ei Kaurian ja Paalasen mukaan koe tulevaisuuttaan miettiessään, että yliopisto on heitä varten.
– Meillä opiskelee paljon nuoria, joiden perheet eivät esimerkiksi ole käyneet korkeakouluja. Silloin heillä itsellä ei välttämättä ole itseluottamusta, että voisivat mennä yliopistoon, vaikka heillä olisi siihen resurssit, selittää Kauria.
Itseluottamusta
Opinto-ohjaajan tehtävä on heidän mukaansa tutustuttaa nuoret siihen, millaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia heillä on.
–Esimerkiksi lukiovierailut ovat tärkeitä, kun nuoret näkevät, mihin korkeakouluihin omasta lukiosta on päädytty. Jo silläkin on väliä, jos vaikka vain yksi nuori saa kipinän ja löytää itselleen alan, jota voisi lähteä opiskelemaan.
He toivovat, että mentorointiohjelma kartuttaisi nuorten itseluottamusta.
– Mentorointiohjelmaan haki mukaan kunnianhimoisia nuoriamme eri taustoista. Osa kaipaa lisää itseluottamusta, että uskaltaa lähteä toteuttamaan omia unelmiaan. Toisilla taas on selkeät tulevaisuudennäkymät. Toivottavasti he kaikki pääsevät kokemaan tulevansa kuulluksi, toteaa Kauria.
Kaukana omista muistoista
Paalanen ja Kauria uskovat, että johtajilla on paljon opittavaa myös nuorilta.
– Aikuisena unohtaa, millaista on olla teini-ikäinen tuossa elämänvaiheessa. Toisaalta nykynuorten elämä voi olla aika kaukana omista muistoista: He kantavat esimerkiksi enemmän paineita opinnoistaan. Mutta samalla he ovat avoimempia ja tiedostavampia kuin aikaisemmat sukupolvet, luettelee Paalanen.
Kerromme syksyn aikana lisää mentorointiohjelmasta ja siitä, millainen kokemus se on ollut sekä johtajille että nuorille itselleen.
- Helsingin Kontulassa sijaitseva yläkoulu ja lukio
- Yhteensä 400 peruskoululaista ja 300 lukiolaista
- Painotettua opetusta musiikissa, kuvataiteessa, liikunnassa ja skeittauksessa
- Yli 110-vuotias koulu
Helsingin yliopisto pähkinänkuoressa
- Suomen suurin tiedeyhteisö, jossa noin 31 500 opiskelijaa
- Toimintaa neljällä kampuksella: Meilahdessa, Kumpulassa, Viikissä ja keskustassa
- Monitieteinen ja laaja-alainen yliopisto, joka on 385 vuotta vanha
- Kansainvälisesti maailman parhaan 100 yliopiston joukossa
- Arvomme: totuus, vapaus, sivistys ja yhteisöllisyys