Yrittäjyyttä ja innovaatioita varten esihautomo- ja hautomotoimintaa

Helsingin yliopisto käynnistää esihautomo- ja hautomo-ohjelmia kaikilla neljällä kampuksella. Ensimmäiset ohjelmat käynnistyvät Kumpulan kampuksella keväällä 2022.

Helsingin yliopisto vahvistaa yrittäjyysekosysteemiään. Rakennamme uusia palveluita, joilla tarjotaan huippuluokan tukea yliopistosta ponnistaville yrittäjille erityisesti toiminnan alkuvaiheessa ja kurotaan umpeen mahdolliset kuilut yhdistämällä olemassa olevat toimijat ja palvelut tiiviiseen verkostoon.

Innovaatio- ja yrittäjyyspalveluiden alaisuuteen on perustettu erillinen hautomotiimi, jonka tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa esihautomo- ja hautomotoimintaa yliopiston kaikilla neljällä kampuksella. Hautomotoiminta alkaa esihautomoista, jotka tarjoavat tehokasta tukea yritystoiminnan alkuvaiheessa oleville opiskelijoiden, henkilökunnan, tutkijoiden ja vastaavien tutkijoiden ryhmille 6–8 viikon ajan. Hautomo-ohjelmat tarjoavat pitempikestoista mentorointia vakiintuneemmille ryhmille 6 + 6 kuukauden ohjelmien muodossa. Kaikki esihautomot ja hautomot toimivat paikan päällä kampuksilla, ja niissä keskitytään Helsingin yliopiston kunkin kampuksen kannalta olennaisimpiin aihepiireihin. Yliopiston tavoitteena on myös luoda monitieteisiä ja toimialojen yhteisiä innovaatio- ja kehitysohjelmia.

Helsingin yliopisto rakentaa kampushautomot Helsingin kaupungin tuella. Työhön osallistuvat yliopiston innovaatio- ja yrittäjyyspalvelutiimi, Helsinki Think Company -yrittäjyysyhteisö ja Helsingin Innovaatiopalvelut -yritys, minkä lisäksi tukeaan tarjoavat yliopiston tiedekunnat. Ensimmäiset esihautomo- ja hautomo-ohjelmat aloittavat toimintansa Kumpulassa. Ensimmäiset esihautomo-ohjelmat Kumpulassa alkavat keväällä 2022, ja hautomo-ohjelmat käynnistyvät juhannuksen jälkeen 2022.

Lisätietoja:
Irina Blomqvist, Head, Innovation & Entrepreneurship Services, Irina.blomqvist@helsinki.fi,
Alfonso Gutierrez, Innovation & Startup-Corporate Partnerships, alfonso.gutierrez@helsinki.fi,
Andres Archila, Project Manager, andres.archila@helsinki.fi,
Sanna Kujala, Project Coordinator, sanna.kujala@helsinki.fi