Yliopiston tiedekustantamo edistää avointa tiedettä ja julkaisemista

Kaikki Helsinki University Pressin julkaisut ovat avoimesti saatavilla. Näin yliopiston oma kustantamo edistää tutkitun tiedon saavutettavuutta, tiedon yhteiskunnallisia vaikuttavuutta ja tutkijoiden globaalia yhdenvertaisuutta.

Yliopiston kirjaston alaisuudessa toimiva Helsinki University Press (HUP) on avoin tiedekustantamo, jonka julkaisutoiminta on kasvanut ja kansainvälistynyt kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana nopeasti. HUP on konkreettinen tapa edistää avointa tiedettä ja julkaisemista: se auttaa vakiinnuttamaan avoimen julkaisemisen toimintamalleja ja toimii myös esimerkkinä muille.

Helsinki University Press varmistaa vertaisarviointiprosessien avulla, että sen julkaisut ovat ajankohtaisia ja kansainvälisesti kiinnostavia. Myös tuotteiden editointiin, graafiseen ilmeeseen ja löydettävyyteen panostetaan.

Lukijoita yli 150 maassa

HUP on avoin kaikille: se julkaisee myös muiden kuin Helsingin yliopiston tutkijoiden kirjoja. Kustantamon 18 ensimmäisissä kirjassa on tekijöitä 69 eri yliopistosta ja tutkimusinstituutista, 27 maasta. Kustantamon kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana sen julkaisuja on ladattu ja luettu lähes 45 000 kertaa yli 150 maassa.

– Meille on tärkeää, että julkaisuillamme on globaali lukijakunta. Otamme aktiivisesti yhteyttä tiedelehtiin, jotta kirjojamme arvioitaisiin niissä, toimitus- ja viestintäpäällikkö Anna-Mari Vesterinen kertoo.

– Pidämme myös huolen, että julkaisut leviävät useiden digitaalisten kanavien kautta eri yleisöille. Näin avointen julkaisujen äärelle löytävät tutkijoiden lisäksi päätöksentekijät ja kansalaisjärjestöjen edustajat.

Laadun vartijat maailman huippuyliopistoista

Kustantamon toimintaa on kansainvälistetty myös kutsumalla toimitusneuvostoon jäseniä ulkomaisista yliopistoista. Kaudelle 2021–2024 jäseniä valittiin muun muassa Cambridgen yliopistosta, London School of Economicsista, UNC Charlottesta ja Tukholman yliopistosta.

– Yhteistyö huippuyliopistojen edustajien kanssa lisää kustantamon uskottavuutta kansainvälisellä tiedejulkaisemisen kentällä, Vesterinen sanoo.

Toimitusneuvostossa on nyt vahva edustus kotimaisista yliopistoista sekä maineikkaista brittiläisistä ja yhdysvaltalaisista yliopistoista.

– Tulevaisuudessa tarkoitus on saada jäseniä myös Keski-Euroopasta sekä globaalista etelästä, kustannusjohtaja Leena Kaakinen kertoo.

HUP julkaisee myös kolmea lehteä — Estetika, Redescriptions ja Nordic Journal of Migration Research (NJMR) — jotka ovat lisänneet merkittävästi levikkiään vuoden 2021 aikana. Estetikan ja Redescriptionsin osalta kasvu keskittyy Yhdysvaltoihin ja Britanniaan, NJMR taas on vahvistunut erityisesti Pohjoismaissa.

Lue lisää kustantamon toiminnasta vuoden 2021 vuosiraportista.

Mikä on HUP?

Voittoa tavoittelematon ja tutkijalähtöinen open access -tiedekustantamo, joka julkaisee laadukasta vertaisarvioitua tutkimusta kansainväliselle lukijakunnalle. HUPin omistaa Helsingin yliopisto, ja kustantamon toiminnasta vastaavat yhteistyössä Helsingin yliopiston kirjasto sekä suomenkielistä tietokirjallisuutta julkaiseva Gaudeamus-kustantamo.

Mitä HUP julkaisee?

HUP julkaisee monografioita, artikkelikokoelmia sekä tieteellisiä aikakauslehtiä pääasiassa englanniksi. Kaikki julkaisut käyvät läpi tiukan vertaisarviointiprosessin ja julkaisupäätökset tekee kansainvälisistä asiantuntijoista koostuva toimitusneuvosto.

Miksi open access?

Julkaisemalla avoimesti HUP pyrkii edistämään tutkitun tiedon saavutettavuutta, yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tutkijoiden välistä globaalia yhdenvertaisuutta. Avoin tutkimus on HUPin toiminnan ytimessä ja kaikki HUPin julkaisut ovat ilmaiseksi saatavilla lukuisissa tietokannoissa sekä HUPin nettisivuilla.