Yliopiston Pride-ohjelmassa keskustelu LGBTQI+-oikeuksista ja sateenkaariliputus kampuksilla

Kesäkuun lopussa yliopistolla voi osallistua keskusteluun ja kokoontua Pride-kahvilaan. Kampuksilla on Pride-viikon ajan tuttuun tapaan sateenkaariliputus.

Kesäkuussa vietetään Pride-kuukautta, jonka keskiössä ovat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisoikeudet. Helsingissä kuukausi huipentuu juhannuksen jälkeiseen Pride-viikkoon.

Helsingin yliopisto osallistuu tapahtumaan esimerkiksi järjestämällä LGBTQI+-oikeudet – onnistumiset ja haasteet globaalissa kontekstissa -keskustelutilaisuuden.

Tiistaina 20.6. kello 13–14.30 järjestettävä tilaisuus pureutuu LGBTQI+-oikeuksien globaaleihin haasteisiin ja onnistumisiin. Puhujina ovat professori Marianna Muravyeva ja Seta ry:n Kerttu Tarjamo. Ohjelmassa on myös yleisökeskustelu ja Kaupungin naiset -kuoron esitys. Tilauuden avaa vararehtori Tom Böhling.

Tapahtumaan voi tulla paikalle Kaisa-talon Kaisa-saliin (7. krs) tai osallistua striimin välityksellä. Kaksikielisesti suomeksi ja englanniksi järjestettävässä tilaisuudessa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Tilaisuuteen on vapaaehtoinen ilmoittautuminen E-lomakkeella.

Tilaisuuden järjestävät Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunta (HY), Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ja Helsingin yliopiston kirjasto.

Lukemista ja yhteislähtö kulkueeseen

Keskustelun lisäksi yliopiston kirjasto ja Una Europa järjestävät Pride-kahvilan opiskelijoille torstaina 29. kesäkuuta Kaisa-talon Ohjauskulmassa.

Yliopiston kirjaston sateenkaarihyllyyn on koottu laaja valikoima sateenkaarevia lukuvinkkejä sekä tutkimus- ja tietokirjallisuuden että muistelma- ja kaunokirjallisuuden aloilta.

Lauantaina 1. heinäkuuta yliopistolaiset tekevät ylioppilaskunnan kanssa yhteislähdön Pride-kulkueeseen.

Yliopisto tarjoaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskoulutusta henkilöstölle ympäri vuoden.