Yliopistoille tasa-arvopalkinto työehtosopimuksen perhevapaauudistuksesta

Ammattiliitto Pro on myöntänyt Sivistystyönantajat SIVISTAlle ja Suomen yliopistoille tasa-arvopalkinnon työehtosopimuksen perhevapaauudistuksesta 4.11.2022.

Yliopiston henkilöstöjohtaja Tiia Tuomi iloitsee tunnustuksesta ja kertoo uudistuksen olevan tärkeä täydennys perheystävällisyyden toteuttamiseksi:

– Olen ylpeä siitä, että yliopistot ovat etunenässä lähteneet toteuttamaan tasa-arvoista työelämää. Työelämän on tuettava henkilöstöä myös oman elämän muutostilanteissa. Näiden ajatusten siivittämänä on hienoa vastaanottaa tunnustus, hän kertoo.

Ammattilitto Pro kertoo tiedotteessaan palkinnon perusteluiksi itse perhevapaakirjauksen lisäksi myös tavan, jolla sopimus tehtiin. Sopimuksen teossa osapuolet tekivät rakentavia, molempia osapuolia hyödyttäviä ratkaisuita, jotta sopimus saatiin aikaiseksi. Ammattiliitto Pro haluaa tasa-arvopalkinnolla palkita ja tuoda esiin työelämän tasa-arvoa parantavia tekoja ja käytäntöjä.

Perhevapaauudistus tuli voimaan tämän vuoden elokuussa. Uudistuksen myötä kumpikin vanhempi saa jatkossa 160 päivän vanhempainrahakauden ja lisäksi loppuraskautta suojaa 40 päivän mittainen raskausrahakausi. Tehty sopimus perhevapaauudistuksesta on ollut merkittävä panostus tasa-arvoiseen ja erilaiset elämäntilanteet huomioon ottavaan yliopistoyhteisöön.

Uuden työehtosopimuksen mukaisesti yliopisto maksaa nykyään kummallekin vanhemmalle vanhempainrahakauden ensimmäisen 32 arkipäivän ajalta palkkaa ja lisäksi synnyttävälle vanhemmalle palkan raskausvapaan ajalta:

– Perhevapaauudistus lakina koskee kaikkia, mutta Helsingin yliopistolla palkanmaksu toteutettiin tasa-arvoisesti ilman, että myöskään synnyttävän vanhemman osuutta leikattiin, Tuomi kertoo.

Lue lisää aiheesta:

Sivista: Yliopistoja koskeva työehtosopimusratkaisu hyväksytty

JUKO: Yliopistojen palkansaajille työehtosopimus – työmarkkinoiden edistyksellisin perhevapaauudistus