Yliopisto-lehden toimituspäällikkö palkittiin "esimerkillisestä työstään tieteen yleistajuistamisen parissa”

Helsingin Seudun Journalistit ry myönsi Salli-journalistipalkinnon Arja Tuusvuorelle.

Työssään Arja Tuusvuori saattaa yhteyksiinsä asetettua tutkittua tietoa päätöksenteon ja lukijan ajattelun aineksiksi.

Näin kuvaili Helsingin Seudun Journalistit ry vuosikokouksessaan Yliopisto-lehden toimituspäällikön tehtävää ja osaamista luovuttaessaan hänelle toisen tämänvuotisista Salli-journalistipalkinnoista: Arja Tuusvuori palkitaan esimerkillisestä työstään tieteen yleistajuistamisen parissa”. Demokratian ja yhteisen keskustelun kannalta on välttämätöntä, että kansalaisilta löytyy tarpeeksi laaja yhteinen tietopohja ja sanasto, palkintoperusteissa todetaan.

Toisen Sallin pokkasivat Iltalehden IL-palojen työryhmäläiset Jenni Smith, Sipe Myllyniemi, Aleksi Pylvänäinen ja Julia Valtanen.

Yliopisto-lehdessä avustajana, toimitussihteerinä ja toimituspäällikkönä vuodesta 1995 lähes yhtäjaksoisesti työskennellyt Tuusvuori ”käyttää varmoin ottein aikakauslehtijournalismin kokemustaan, jotta lukija ymmärtäisi tutkimuksen merkityksen yhteiskunnassa”, tuomaristo kuvailee.

Erityiskiitosta palkittava sai työskentelystään freelance-kirjoittajien kanssa: vuosien varrella hän on evästänyt kymmeniä nuoria toimittajia paneutuvalla, arvostavalla ja analyyttisella palautteella.

Salli-palkinnot — 2000 euroa — jaettiin Helsingin Seudun Journalistit ry:n vuosikokouksessa Helsingissä 25.3.2024.