Yhteisöllistä asumista kaupungin ytimessä – Unihome auttaa kansainvälisiä osaajia asettumaan Suomeen

Professori Gary Eiceman on solminut monia tuttavuuksia Töölön tornien aamupalalla. Yliopistojen yhteinen majoitusyhtiö tarjoaa väliaikaisia koteja myös suomalaisille remonttien ja viikonloppulomien ajaksi.

Henkeäsalpaavat näkymät avautuvat kattoterassilta Töölön kortteleihin. Yhdellä vilkaisulla tavoittaa kaupungin nähtävyydet, meren ja Hesperian vehreän esplanadin. Ainutlaatuinen maisema on vain yksi Töölön tornien monista vetonauloista.

– Täältä näkyy todella ihanasti Helsingin kattojen ylle, kuvailee Unihome-majoitusyhtiön toimitusjohtaja Päivi Holmberg.

Töölön tornit rakennettiin vuonna 1954 Hesperian sairaala-alueen henkilökunnan asunnoiksi. Nyt niissä asuu yliopiston kansainvälisiä vieraita ja tutkijoita. He voivat asettua valmiiksi kalustettuihin huoneistoihin edullisesti, kunnes palaavat kotimaahansa tai löytävät Suomesta pysyvän asunnon.

Majoitustoimintaa pyörittää Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tytäryhtiö Unihome. Sen henkilökunnalta vieraat saavat neuvoja myös arjen pulmiin, kuten joukkoliikenteen käyttämiseen.

– Vastaanottopalvelut auttavat integroitumisessa, Holmberg kertoo.

Tornien 50-luvun tyyliä huokuva sisustus kutsuu viihtymään yleisissä tiloissa. Oleskeluhuoneiden ikkunoista voi ihailla merimaisemaa, ja aamiaissali on rakennettu vanhan juhlasalongin aulaan. Majapaikassa vieraiden onkin helppo ystävystyä muiden kanssa.

– Täällä on menty kihloihin ja löydetty elämänkumppaneita, Holmberg paljastaa.

Tutkija arvostaa asumisen huolettomuutta

Professori Gary Eiceman on löytänyt Töölön tornien aamiaissalista monia uusia juttutovereita: hänen pöytäseuranaan ovat olleet esimerkiksi aivokirurgi ja arkkitehti. Puheenaiheiden keksiminen on helppoa, kun valtaosa vieraista on yliopistolaisia. Tarinoita omasta elämästä kerrotaan puolin ja toisin.

– Sellaista ei tapahtuisi tavallisessa hotellissa, Eiceman arvelee.

Eiceman työskentelee Kumpulan kampuksella kemian osastolla. Unihomella hän majoittui ensimmäisen kerran vuonna 2020 saavuttuaan Suomeen valmistelemaan rahoitushakemusta.

Eiceman iloitsee erityisesti majoituksen joustavuudesta. Asunnon voi ottaa käyttöönsä muutamaksi kuukaudeksi, lähteä sitten kotimaahan Yhdysvaltoihin kesälomalle ja palata takaisin. Huonekalut ja muut tavarat saa jättää odottamaan alakerran varastoon. Järjestely sopii tutkijalle, joka matkustelee paljon.

– Ei tarvitse huolehtia siitä, että putket menisivät rikki, kun olen poissa, Eiceman vitsailee.

Muita Unihomen valttikortteja ovat Eicemanin mielestä turvallisuus ja ystävällinen henkilökunta. Hän on majoittunut työnsä puolesta useissa kohteissa niin Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassakin.

– Tämä on luultavasti paras paikka, jossa olen ollut.

Kätevää majoittumista remontin tai viikonloppuloman ajaksi

Unihomen majoituspalveluita voi käyttää kuka tahansa. Noin 30 prosenttia asiakkaista onkin muita kuin yliopistolaisia. Majoituksen voi varata markkinahintaan verkosta, jos pitää esimerkiksi päästä pakoon kotona alkavaa remonttia. Jotkut taas tulevat Helsinkiin viikonloppulomalle tai osallistuakseen urheilutapahtumaan.Silloin on kätevää, kun käytössä on pesutupa ja oma huoneisto, jossa voi kokkailla.

– Se on vähän kuin omaan kotiin tulisi, Holmberg kuvailee.

Töölön tornien rakennukset remontoitiin 2010-luvun alussa. Nykyään niissä on asuntoja miniyksiöistä isoihin kattohuoneistoihin sekä rivitaloihin, joihin mahtuu jopa seitsenhenkinen perhe. Asunnot ovat valmiiksi kalustettuja mutta pelkistettyjä.

– Asukkaat saavat sisustaa oman mielensä mukaan, Holmberg kertoo.

Töölön tornien lisäksi Unihomen valikoimaan kuuluvat moderni Aalto Inn -tutkijahotelli Otaniemessä ja Unihome Students -opiskelija-asunnot Helsingin Pihlajamäessä. Yhteensä kohteissa on yli 400 huoneistoa.

Kierrätys ja energiansäästö kuuluvat vastuulliseen matkailuun

Unihome tukee kestävää kehitystä vähentämällä hävikkiä, kierrättämällä jätteitä ja etsimällä keinoja energiatehokkuuden parantamiseen. Pihlajamäkeen on myös perustettu käytettyjen tavaroiden kierrätystori, ja vastaavaa suunnitellaan Töölöön. Näin asukkaat voivat jättää lähtiessään muiden käyttöön tavaroitaan, kuten astioita ja mattoja.

– Siinä säästää luontoa ja rahaa, Holmberg kertoo.

Jatkossa asukkaille aiotaan järjestää myös yhteisiä kokkausiltoja. Lämpimän tunnelman luominen on tärkeää, koska majoituspaikka on monille ulkomaisille vieraille ensimmäinen kosketus Suomeen. Unihomessa majoittuessaan saa olla yksin, mutta ei tarvitse olla yksin, Holmberg kiteyttää.

– Tulevaisuudessa haluamme vahvistaa yhteisöllisyyttä vielä enemmän.

Unihomen verkkosivut

Vieraita yli sadasta maasta
  • Unihomen kohteissa voi majoittua päivistä kuukausiin. Tyypillinen vierailun kesto on kaksi viikkoa.

• Asiakkaita on saapunut vuodesta 2018 lähtien yhteensä yli 130 maasta. Paljon vieraita tulee esimerkiksi Saksasta, Yhdysvalloista ja Japanista.

• Töölö Towersissa on 178 huoneistoa, Aalto Innissä 52 ja Pihlajamäen opiskelija-asunnoissa 181.

• Yliopistolaisille majoittuminen on markkinahintoja edullisempaa.

• Majoituksen hintaan kuuluu monia palveluita, kuten sauna, itsepalvelupesula, oma postilaatikko, pyöräkellari ja matkalaukkuvarasto. Töölön torneissa paketti sisältää myös aamupalan.

• Unihome perustettiin vuonna 2018. Helsingin yliopiston rahastot omistaa siitä 81 prosenttia ja Aalto-yliopisto 19 prosenttia.

• Yhtiö hallinnoi myös Helsingin yliopiston rahastojen omistamia vuokra-asuntoja.