Yhdeksän Helsingin yliopiston tutkijaa maailman siteeratuimpien joukossa omilla aloillaan

Highly Cited Research -listan tutkijat ovat tieteenalojensa eniten siteeratun prosentin joukossa.

Yhdeksän Helsingin yliopiston tutkijaa on mukana Highly Cited Researchers 2022 -listalla. Seitsemän tutkijoista työskentelee ensisijaisesti Helsingin yliopistossa, ja kahden pääaffiliaatio on ulkomaisessa yliopistossa.

Highly Cited Researchers -listan tutkijat ovat niitä, joiden julkaisuihin muut tutkijat ovat viitanneet eniten edellisen vuosikymmenen aikana. Lista kootaan Web of Science -indeksointi- ja hakupalvelusta. Palvelussa on mukana vertaisarvioituja tutkimuksia erityisesti luonnontieteen ja lääketieteen aloilta. Siksi Highly Cited Researchers -listalta puuttuvat muun muassa kasvatustieteen ja humanististen tieteiden tutkijat.

Helsingin yliopiston tutkijat Highly Cited Researchers -listalla:

Ilmakehätieteet

Veli-Matti Kerminen

Markku Kulmala

Tuukka Petäjä

Douglas Worsnop (ensisijainen: Aerodyne Research)

Elämäntieteet

Jaakko Kangasjärvi

Lääketiede

Mikael Knip

Willem de Vos

Mika Kivimäki (ensisijainen: University College London)