Vastuullinen sijoitustoiminta toi 24 prosentin tuoton Helsingin yliopistolle

Vuosi 2021 oli ensimmäinen, jolloin koko sijoitusomaisuus oli sijoitettu vastuullisen sijoitusstrategian mukaisesti. Yliopiston vaikuttavuussijoittaminen eteni suurin harppauksin.

Helsingin yliopiston sijoitustoiminnan tuotto oli 24,17 prosenttia vuonna 2021. Sijoitusvarat kasvoivat yli sadalla miljoonalla eurolla ja olivat 675 miljoonaa euroa vuoden lopussa.

– Erinomaista tuottoa tukivat sekä tehokkaat sijoitukset listatuille markkinoille että onnistuneet panostukset yliopistolähtöisiin kasvuyrityksiin. Vuosina 2019–2021 yliopiston riskikorjattu ylituotto (”alpha”) on ollut lähes kuusi prosenttia vuosittain, yliopiston sijoitusjohtaja Anders Ekholm kertoo.

Tuoton luotettava tilastollinen arviointi vaatii kuitenkin huomattavasti pidemmän tuottohistorian, mikä paremmin edustaa yliopiston pitkäjänteistä sijoitushorisonttia.

Yliopiston vaikuttavuussijoittaminen eteni suurin harppauksin vuoden aikana. Mobidiag Oy myytiin amerikkalaiselle Hologic Inc (Nasdaq: HOLX) pörssiyhtiölle yli 600 miljoonalla eurolla, mistä yliopiston osuus oli noin kahdeksan prosenttia.  Yliopisto sitoutui Finnfundin kanssa yhteiseen 10 miljoonan euron lainaan Afrikan ja Aasian kehittyvissä talouksissa toimiville mikrorahoituslaitoksille. Yliopisto tuki myös usean tutkimuslähtöisen kasvuyrityksen toimintaa.

– Yliopiston perspektiivi sijoitustoiminnassa on pitkä, 25 vuotta. Vuosituotosta riippumattomalla tasaisella tuotonjaolla varmistetaan, että muun muassa lahjoitusprofessuureille riittää varoja joka vuosi, kvestori Marjo Berglund tähdentää.

Vuonna 2021 yliopisto sai käyttöönsä sijoitustoiminnan tuottoa seitsemän miljoonaa euroa. Vuosien 2010–2021 aikana tuottoa on jaettu yhteensä 72 miljoonaa euroa.

– Poikkeuksellisen Mobidiag-kaupan vuoksi käytämme kolmen vuoden aikana yhteensä yhdeksän miljoonaa euroa lisäpanostuksena koronapandemiasta toipumiseen ja yliopiston strategian tavoitteiden edistämiseen, Berglund kertoo.

HELSEED-yrittäjyysohjelma osaksi opetustarjontaa

Yliopiston HELSEED-opiskelijayrittäjyysohjelma kehittyi monella tavalla vuoden aikana. Tradeka-säätön avustuksella perustettiin uusi HELSEED-lahjoitusrahasto tukemaan opiskelijoiden perustamia kasvuyrityksiä. Rahasto teki ensimmäiset sijoitukset yrityksiin, joista yksi kehittää ympäristöystävällistä viljelyalustaa ja toinen syöpähoidon digitaalista ratkaisua. Yliopisto hyväksyi myös HELSEED-ohjelman osaksi opetustarjontaa niin, että opiskelijat voivat ansaita kolme opintopistettä sen kautta.

Vuosi oli ensimmäinen, jolloin koko sijoitusomaisuus oli sijoitettu vuonna 2019 vahvistetun vastuullisen sijoitusstrategian mukaisesti, mikä mahdollistaa vastuullisuusnäkökulmien tarkemman mittaamisen. Yliopiston omistamat yhtiöt toimivat jopa puolet alhaisemmilla hiilipäästöillä kuin yhtiöt keskimäärin.

Tutustu myös

Sijoitustoiminnan raportti 2021 (englanninkielinen)

Arvopaperisijoittaminen verkkosivuillamme