”Vältämme ruokahävikkiä ja suosimme kauden mukaista kasvis- ja vegaaniruokaa sekä vastuullisesti pyydettyä lähikalaa”

Yliopiston tarjoilu- ja matkustusohjeiden uudistaminen on askel kohti hiilineutraaliutta, vararehtori Anne Portaankorva toteaa Yliopisto-lehden pääkirjoituksessa. Yliopisto vaikuttaa maailmaan tutkimuksella ja opetuksella mutta myös yli 40 000 ihmisen arkivalinnoilla.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 2/2024.

Helsingin yliopisto uudisti vuodenvaihteessa kaksi yhteisön arkeen merkittävästi vaikuttavaa ohjeistusta. Uusiksi laitettiin niin matkustukseen kuin tarjoiluihin liittyvät käytännöt. Muutokset ovat osa laajempaa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on hiilineutraali yliopisto vuonna 2030.

Jatkossa matkustamme Suomen sisällä junalla aina kun mahdollista, suosimme välilaskuttomia lentoja ja mahdollistamme maata pitkin matkustamisen ulkomaille. Uudet ohjeet suovat mahdollisuuden yhdistää työmatkaan myös etätyön ja loman.

Tarjoiluissa vältämme ruokahävikkiä ja suosimme kauden mukaista kasvis- ja vegaaniruokaa sekä vastuullisesti pyydettyä lähikalaa. Ohjeistukset perustuvat tutkimustietoon ja niiden valmistelussa on kuultu yliopistoyhteisöä.

Linjauksilla on merkitystä

Helsingin yliopisto on lähes 10 000 ihmisen työpaikka, ja opiskelijoita meillä on yli 31 000. Linjauksemme eivät siis suinkaan ole merkityksettömiä. Jos 40 000 ihmisen yhteisössä jokainen valitsee kestävämpiä matkustamisen tapoja ja vähentää hävikkiä, luomme yliopistoarkea, joka mahtuu planeetan rajoihin.

Yliopistona meillä on kestävän elämäntavan rakentamiseen paljon annettavaa tutkimuksen ja opetuksen kautta. Tutkitun tiedon merkitys korostuu, kun valtiot linjaavat ilmastotavoitteitaan, kun yritykset hakevat uusia ratkaisuja ja kun uutta osaamista tarvitaan.

Myös yliopistolaisten kanssakäyminen muun yhteiskunnan kanssa on vaikuttavaa: ilmastonmuutoksen ja luontokadon tutkijamme ovat jatkuvassa vuoropuhelussa päättäjien, median, yritysten ja kansalaisyhteiskunnan kanssa.

Kesäkuussa järjestämme ilolla ja ylpeydellä maailman suurinta kestävyystieteen ja innovaatioiden konferenssia. Ensimmäistä kertaa Eurooppaan rantautuva SRI-kongressi sulautuu yhteen Suomen suurimman kestävyystieteen tapahtuman SSD:n kanssa. Tämä on loistava esimerkki eri toimijoiden tuomisesta yhteen ja uusien vuoropuhelun tapojen luomisesta.

Yliopistoyhteisönä rakennamme kestävää tulevaisuutta tieteen voimalla.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston vararehtori.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.