Suomen ykkönen, Pohjoismaiden viitonen — Helsingin yliopistolla on vakaa paikka kansainvälisessä QS-yliopistovertailussa

Työnantajat ympäri maailman arvostavat Suomen korkeakouluja entistä enemmän.

Helsingin yliopisto sijoittuu tuoreessa kansainvälisessä yliopistovertailussa sijalle 106 ja on tuttuun tapaan suomalaisista korkeakouluista paras. Kakkosena on Aalto-yliopisto, kymmenen sijaa Helsingin yliopiston jäljessä. Helsingin yliopiston maine on vahvimmillaan tutkijapiireissä, vertailu osoittaa.

Tutkijoiden näkemysten lisäksi Quacquarelli Symonds -organisaation toteuttama ranking huomioi muun muassa yliopiston maineen työnantajien keskuudessa sekä kansainvälisyyden, tutkimusten keräämät viittausmäärät ja opettajien määrän suhteessa opiskelijamääriin.

Sekä Helsingin yliopiston että Aallon tulos huononi hienoisesti viime kerrasta. Helsingin yliopisto putosi kaksi sijaa ja Aalto neljä. Listalla on aiempaa enemmän yliopistoja, nyt kaikkiaan 1418. Hienoinen lasku koskee myös muita Suomen korkeakouluja, ja sitä selittää etenkin opettajien ja opiskelijoiden suhdeluku. Kirkkaampaan kärkeen pääsisi, jos tutkijoita pystyttäisiin rekrytoimaan lisää.

Suomen vahvuuksia puolestaan on tutkimuksen laatu, minkä lisäksi korkeakoulumme paransivat kansainvälistä mainettaan työnantajien keskuudessa.

Yhdysvallat ja Iso-Britannia ylivoimaisia

Pohjoismaisessa vertailussa Helsingin yliopisto on sijalla viisi. Pohjolan maista vahvin on kaksoisvoiton vienyt Ruotsi. 150 parhaan yliopiston joukkoon yltäneistä kahdeksasta pohjoismaisesta yliopistosta Oslo oli ainoa, joka onnistui kohentamaan tulostaan viime kerrasta.

Yhdysvaltain ja Ison-Britannian korkeakoulut ovat listalla ylivoimaisia. Niiden lisäksi kymmenen parhaan joukkoon mahtuu vain Sveitsin liittovaltion teknologiainstituutti, ETH Zurich, sijalle yhdeksän. Ykkösenä paistattelee kymmenen edellisen vertailun tapaan Massachusetts Institute of Technology (MIT). Britannian parhaan yliopiston tittelin sai nyt Cambridge, joka ohitti Oxfordin.

Kiinan parhaat yliopistot kirivät sijoille 12 ja 14.

QS-vertailun tuoreet tulokset

Helsingin yliopiston rankingsijoitusten kehitys vuodesta 2016