”Siinä on jotakin pyhää, että me maan tomusta tietoisiksi nousseet pyrimme ymmärtämään maailmaa ja itseämme”

Lain mukaan yliopisto edistää vapaata tutkimusta ja kasvattaa nuoria palvelemaan ihmiskuntaa. Japanissa taas laki filosofoi totuuden syvällisestä tutkimisesta, ja Viro koulii vastuuntuntoisia, aloitekykyisiä kansalaisia. Millaiset mahdollisuudet Suomen uusi hallitus antaa yliopistoille, Mikael Niku kysyy kolumnissaan.

Kolumni on julkaistu Yliopisto-lehdessä 5/2023.

Yliopisto on ihmiskunnan kauneimpia ideoita. Sen tarkoitus on tuottaa uutta tietoa ja jakaa sitä vapaasti ja kasvattaa uusia asiantuntijoiden sukupolvia.

Siinä on jotain pyhää, että me maan tomusta tietoisiksi nousseet pyrimme ymmärtämään maailmaa ja itseämme. Mikäpä olisi suurempi etuoikeus kuin saada tehdä tätä työkseen — paras paikka työskennellä, kuten yliopistomme strategiassa toivotaan.

Arjessa yliopiston idea törmää todellisuuden reunaehtoihin. Vaikka paljon tapahtuu jo pilvissä, yliopisto rakentuu yhä aineelliselle perustalle. Yliopistolainenkaan ei elä pelkällä Humboldtin hengellä. Yliopisto muuttaa rahaa tiedoksi ja ymmärrykseksi, ja sitä rahaa on nyt liian vähän.

Yliopistolaiset uupuvat — yritämme tehdä enemmän ja laadukkaampaa kuin mihin oikeasti on rahkeita. Kesäluonnon ääniä säestävät turhautuneiden, epätoivoistenkin tutkijoiden parahdukset: kilpailu rahoituksesta on niin ankaraa, ettei täydellinenkään riitä. Tutkijakoulutuksen ja suomalaisten tutkimusryh­mien vetovoima uhkaa hiipua, kun yliopiston listasijoitus putoaa.

Aloitekykyä ja erikoisosaamista

Rahoitusmallien paineessa saattaa unohtua, mitä varten oikeasti olemme olemassa. Suomen laki määrittelee yliopiston tehtävät kauniisti: edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa.

Japanin lainsäätäjä filosofoi: yliopistojen on vaalittava sivistystä ja erikoisosaamista, luotava uutta tietoa tutkimalla syvällisesti totuutta, ja tarjottava tuloksia laajalti yhteiskunnalle.

Virossa yliopistojen tehtävänä on myös koulia ylioppilaista vastuuntuntoisia ja aloitekykyisiä kansalaisia. Oxfordin yliopisto ei kursaile: yliopiston tehtävä on edistää oppineisuutta opettamalla ja tutkimalla, ja levittää sitä kaikin keinoin.

Uudella hallituksella on iso vastuu Suomen tieteen tulevaisuudesta. Nyt pitää valita. Joko rahoitamme yliopistoja riittävästi tai hyväksymme, ettemme enää kykene maailman eturiviin.

Kirjoittaja on vanhempi yliopistonlehtori Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa. Hänet valittiin toukokuussa Vuoden dosentiksi 2023.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.